Media społecznościowe a wizerunek pracownika i firmy
2011-04-04 13:21
Przeczytaj także: Jest praca w mediach społecznościowych
Pracodawcy aktywni w mediach społecznościowych najczęściej decydują się na zamieszczenie prezentacji swojej oferty (20%) oraz podstawowych informacji o firmie (20%). Popularna jest także publikacja filmów promocyjnych (18%), reklam (15%) oraz zamieszczanie rozbudowanych informacji o ofercie i materiałów promujących wizerunek firmy jako pożądanego pracodawcy.
fot. mat. prasowe
Jakiego typu działania podejmuje Twoja firma w kontekście budowania wizerunku pracodawcy?
Jakiego typu działania podejmuje Twoja firma w kontekście budowania wizerunku pracodawcy?
Firmy dostrzegają aktywność swoich pracowników w sieci – 7% pracodawców potwierdziło, że ich pracownicy wypowiadają na forach opinie dotyczące firmy, ale nie działają na jej zlecenie.
Za najbardziej skuteczny w budowaniu wizerunku pracodawcy uznali portal Goldenline, który w klasyfikacji 1-9, gdzie 1 oznacza najbardziej skuteczne narzędzie. Tuż za nim uplasował się Facebook (4,4) i portale z ofertami pracy (4,45).
Jak jednak zauważają autorzy raportu, oceny przyznane serwisom wahają się w granicach 4-6, co oznacza, że pracodawcy nie kwalifikują na razie mediów społecznościowych jako narzędzi bardzo skutecznych, ani też nieskutecznych wcale.
Kandydaci z kolei chętnie poszukują informacji o potencjalnych pracodawcach w portalach społecznościowych (65% odpowiedzi twierdzących). Dominują w tej grupie osoby w wieku 26-30 lat (ponad 36%), niewiele mniej jest jednak również ich nieco starszych kolegów (34%). Informacji szukają głównie specjaliści (31%) oraz bezrobotni (28%).
Kandydatów interesuje przede wszystkim atmosfera, klimat pracy i kultura organizacyjna panująca u potencjalnego pracodawcy. Tych informacji poszukuje co 3 respondent (38%). Równie ważne są warunki pracy (23%) oraz wynagrodzenia i dodatkowe świadczenia.
fot. mat. prasowe
Jakich informacji poszukujesz o potencjalnych pracodawcach w portalach społecznościowych?
Jakich informacji poszukujesz o potencjalnych pracodawcach w portalach społecznościowych?
Kandydaci publikują różnorodne informacje na swoich profilach w portalach społecznościowych. Z badania wynika, że największą popularnością cieszą się zdjęcia prywatne (ponad 43% ankietowanych) oraz informacje o doświadczeniu zawodowym (39%). Osoby poszukujące pracy publikują także swoje CV i inne załączniki związane z rozwojem kariery zawodowej (31%), chętnie podają też swoje dane kontaktowe (25%).
Większość firm, które wzięły udział w badaniu, wyznaczyło już pracownika odpowiedzialnego za ich aktywność w portalach społecznościowych. Często jednak ta osoba pełni również inne funkcje w organizacji (25%).
Specjalistą ds. social media może pochwalić się nieco ponad 20% ankietowanych firm. Są to głównie firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników (13%) oraz działające w branżach: IT, marketing, promocja, PR, sprzedaż (20% ankietowanych).
Ponad 40% respondentów wskazało, że w ich firmach pracownicy korzystają z portali społecznościowych w czasie pracy. Odpowiedzi negatywnej udzieliło tylko 25% badanych. W firmach z social media korzystają głównie działy marketingu i PR (ponad 40%), dużą popularnością media społecznościowe cieszą się również w działach HR (14%) i sprzedaży (11%). W 22% ankietowanych firm nie ma dokumentu regulującego zasady korzystania z social media, jednak 24% pracodawców planuje wdrożyć taki dokument.
Informacje o badaniu
W badaniu wzięło udział 1685 osób (72 firmy i 1613 kandydatów). Najszerzej reprezentowane były następujące branże: sprzedaż (ponad 10%), finanse, księgowość, bankowość (7%), marketing, promocja, PR (5%), administracja publiczna (5%), IT (4,77%), HR, Kadry i Płace (4,77%), nauka i edukacja (4,5%), produkcja (4,3%), infolinia, Call center i obsługa klienta (3,96%), technika, inżyniera (3,84%).
Do pobrania:

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl