Firmy farmaceutyczne a zmiana ustawy refundacyjnej
2011-04-06 11:57
Status prac nad nową ustawą i jej wejście w życie; źródło 2011 Deloitte Polska © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Rynek farmaceutyczny w Polsce a ustawa refundacyjna
fot. mat. prasowe
Status prac nad nową ustawą i jej wejście w życie; źródło 2011 Deloitte Polska
Ustawa refundacyjno-cenowa może skłaniać firmy farmaceutyczne do poszukiwania i stosowania na szerszą skalę alternatywnych modeli dystrybucji leków refundowanych w Polsce. „Wśród potencjalnych rozwiązań dostępna jest dystrybucja typu off-shore – od zagranicznego dostawcy bezpośrednio do hurtowni, rozprowadzanie leków bezpośrednio do aptek, z pominięciem hurtowni lub kombinacja powyższych rozwiązań. Dzięki tym zmianom możliwa będzie większa swoboda w kształtowaniu ceny leków refundowanych przy ich wprowadzaniu na rynek polski. Może mieć to istotne znaczenie ze względu na import równoległy i kwestię referencyjności cen. Tego typu zmiany pozwolą jednak na utrzymanie dotychczasowych, efektywnych form wsparcia dystrybucji a także elastycznego podziału – pomiędzy podmiotami w grupie kapitałowej – zarówno odpowiedzialności za przestrzeganie obowiązków wynikających z nowej ustawy, jak i związanych z nią sankcji,”- mówi Michał Kłos, Starszy Menedżer w Zespole Doradztwa dla Sektora Farmaceutycznego i Ochrony Zdrowia Deloitte.
Zdaniem ekspertów Deloitte w warunkach silnie konkurencyjnego rynku ważne może być wypracowanie nowych obszarów współpracy umownej z hurtowniami i aptekami, na przykład określonych rodzajów usług nabywanych od hurtowni i aptek przez firmy farmaceutyczne, oraz przełożenie akcentu z promocji produktu na promocję firmy.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl