Polscy konsumenci na zakupach
2011-04-07 12:30
Gdzie polscy konsumenci kupują artykuły spożywcze, chemię i kosmetyki? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Klasa średnia zmieni preferencje konsumentów
Idzie Polak na zakupy, ale dokąd?fot. mat. prasowe
Gdzie polscy konsumenci kupują artykuły spożywcze, chemię i kosmetyki?
Polski konsument – rozważny i… świadomy
Z badania PAYBACK Consumer Monitor wyraźnie wynika, że Polacy kupują z głową – 67% sprawdza datę ważności produktów, a 59% porównuje ceny przy kasie do tych na półkach sklepowych. W grę nie wchodzą też zbędne zakupy, 69% dobrze wie, czego potrzebuje. Konsumenci zdecydowanie stawiają na wygodę (47%) raczej niż na modę (4%) oraz cenią praktyczność (30%) nad elegancję (4%).
fot. mat. prasowe
Czym kierują się konsumenci dokonując zakupów spożywczych?
Klient trudny, czy wymagający?
Zanim Polak wyruszy na jakiekolwiek zakupy sprawdzi ceny regularnych produktów i porówna je, najczęściej w różnych sklepach. Pomimo tego, że na ogół planuje wydatki, to raczej nie korzysta z list zakupowych. Niech jednak nikomu nie wydaje się, że taki klient to „łatwy łup”. Z badania wynika, że polscy konsumenci nie ufają sprzedawcom, 57% nie daje się im przekonać. Polak kupuje głównie z wyższej konieczności, a przede wszystkim aby wymienić stary zużyty produkt na nowy. Niechętnie też próbuje nowości – woli sprawdzone rozwiązania. Uwaga, Polacy o zakupach nie rozmawiają – tak uważa 61% badanych. Blisko połowa badanych nie widzi nawet potrzeby konsultowania się w tej kwestii z bliskimi. Choć 44% mężczyzn przyznaje się, że korzysta ze wsparcia partnerek.
Od dynamicznych z kasą do domatorów z tradycjami
„Wyniki badania PAYBACK Consumer Monitor pokazały, że polski konsument jest ogólnie wymagający i bardzo świadomy. Jednak obraz ten jest bardziej zróżnicowany” – zapewnia Marcin Drzewiecki, Dyrektor Marketingu Loyalty Partner Polska. „Polskie społeczeństwo można podzielić na dwa segmenty: konsumentów nowoczesnych i konserwatywnych. A w każdym z nich zarysowały się po 3 grupy. Dynamiczni z kasą, eleganccy z klasą, życiowi optymiści to grupa nowoczesnych konsumentów. W segmencie konserwatywnym znaleźli się praktyczni konformiści, oszczędni z aspiracjami oraz tradycyjni domatorzy. Każdy z typów jest inny i czym innym kieruje robiąc zakupy” – dodaje.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl