Nieprawidłowości w projektach unijnych
2011-04-08 13:48
Przeczytaj także: Rozliczanie projektów unijnych: na co uważać?
Definicja nieprawidłowościZa nieprawidłowość według art. 2 pkt 7 Rozporządzenia Rady (WE) 1083/2006 uznaje się jakiekolwiek naruszenie przepisu prawa wspólnotowego, wynikające z działania lub zaniechania podmiotu gospodarczego, które powoduje lub mogłoby spowodować szkodę w budżecie ogólnym Unii Europejskiej w drodze finansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu ogólnego. Należy podkreślić, że nieprawidłowość występuje także w przypadku naruszenia jakichkolwiek przepisów prawa krajowego. Dotyczy to również przypadków, gdy przepisy prawa krajowego są bardziej restrykcyjne niż przepisy prawa wspólnotowego.
Odwołując się do ogólnych reguł prawa cywilnego, szkoda w budżecie UE jest określona na dwa sposoby, jako:
- Szkoda rzeczywista - środki Wspólnoty, które zostały już nieprawidłowo wypłacone beneficjentowi;
- Szkoda potencjalna - środki Wspólnoty, które mogłyby zostać nieprawidłowo wypłacone beneficjentowi, gdyby nieprawidłowość nie została wykryta.
- Wykorzystaniu lub przedstawieniu nieprawdziwych, niepoprawnych lub niepełnych oświadczeń lub dokumentów w celu sprzeniewierzenia lub bezprawnego zatrzymania środków z budżetu ogólnego WE lub z budżetów zarządzanych przez Wspólnoty Europejskie lub w ich imieniu;
- Nieujawnieniu informacji, mimo istnienia szczególnego obowiązku w tym zakresie, w tym samym celu;
- Niewłaściwym wykorzystaniu takich środków do celów innych niż te, na które zostały pierwotnie przyznane.
Podejrzenie nadużycia następuje w przypadku określenia występowania nieprawidłowości, prowadzącej do wszczęcia postępowania administracyjnego lub sądowego na poziomie krajowym w celu stwierdzenia zamierzonego działania, w szczególności nadużycia finansowego. Określenie występowania nieprawidłowości w ramach realizowanego projektu może występować w wyniku wielu czynników. Wśród nich można wymienić kontrolę projektu, donos, informację prasową, prawomocny wyrok sądowy czy też działania organów ścigania powołanych do zwalczania nadużyć przy projektach współfinansowanych z funduszy UE.
Najczęstsze typy nieprawidłowości w przypadku projektów współfinansowanych z funduszy UE w Polsce są następujące:
- Błędy w postępowania wynikających z konieczności dotrzymania procedur związanych z zamówieniami publicznymi;
- Sfałszowanie dokumentów;
- Określenie zasadności i kwalifikowalności wydatków;
- Brak realizacji projektu w zakładanym zakresie;
- Brak dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku;
- Nieprzestrzeganie warunków umowy o dofinansowanie;
- Nieprawidłowości związane z wnioskami o płatność.