Do czego służy telefon komórkowy?
2011-04-12 12:55
Przeczytaj także: Usługi Premium Rate
W przypadku korzystania z usług dostępnych za pomocą telefonu komórkowego często sprawdza się łacińska paremia ignorantia iuris nocet (tzn. nieznajomość prawa szkodzi). Wynika to niestety z faktu, że konsumenci czerpią wiedzę na temat tych usług, nie z tekstów o charakterze prawnym czy naukowym a jedynie reklamowym. Dlatego, nierzadko, konsument może czuć się rozczarowany, gdy zweryfikuje różnice pomiędzy wizją reklamową a dostępnym mu regulaminem świadczenia usług telekomunikacyjnych lub loterii, które określają prawa i obowiązki uczestnika – twierdzi Tomasz Grabarek, radca prawny, ekspert kampanii Masz komórkę, masz swoje prawa.
Warto wiedzieć, że...
Zanim zatem weźmiemy udział w loterii lub konkursie sms, warto zapoznać się z prostymi wytycznymi, które umożliwią nam świadome podjęcie decyzji o uczestnictwie.
- Zawsze zapoznawaj się z regulaminem usług, z których chcesz skorzystać. Ich dostawcy czy organizatorzy są zobligowani do jego udostępnienia.
- Zwracaj uwagę na koszty korzystania z takich usług. Wysłanie wiadomości SMS na numery rozpoczynające się od cyfr 70 (np. 70325) kosztują mniej niż 1 zł netto. Numery mające początek 71 będą kosztować 1 zł netto. Cyfra po siódemce oznacza koszt SMS-a netto, więc jeśli wyślemy wiadomość pod numer rozpoczynający się np. od cyfr 75 - zapłacimy odpowiednio: 5 zł plus VAT.
- Zanim zaczniesz brać udział w grze, zapiszesz się do usługi subskrypcyjnej, w której płaci się za smsy przychodzące, dokładnie sprawdź ich koszt, częstotliwość otrzymywania oraz możliwością wypisania się z niej.
- Czytaj smsy przychodzące, które otrzymujesz po zgłoszeniu uczestnictwa w loterii lub zapisaniu się do subskrypcji. Znajdują się tam informacje o cenie usługi, dostępności regulaminu i siedzibie organizatora. Nie kasuj ich.
Kampania „Masz komórkę masz swoje prawa” – to ogólnopolski program edukacyjny mający na celu podnoszenie świadomości społeczeństwa w zakresie korzystania z telefonu komórkowego. W ramach kampanii prowadzone zostało badanie opinii publicznej: „Masz komórkę-masz swoje prawa”, prowadzone są działania edukacyjne z udziałem ekspertów, powstają materiały informacyjne. Inicjatorem kampanii jest InternetQ Poland sp. z o.o.
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl