Ewolucja spamu 2010
2011-04-13 11:55
Przeczytaj także: Spam w II 2011 r.
Spam według kategorii
fot. mat. prasowe
Spam według kategorii w 2010 r.
Spam według kategorii w 2010 r.
W 2010 roku najpopularniejsza kategoria spamu rosyjskojęzycznego, “edukacja”, oraz najpopularniejsza kategoria spamu angielskojęzycznego, “lekarstwa oraz towary i usługi związane ze zdrowiem”, szły niemal łeb w łeb: edukacja wyprzedziła swojego rywala tylko o 0,2 punktu procentowego.
Udział spamu z kategorii „usługi spamerów” (-6,1 punktów procentowych) oraz „treści dla dorosłych” (-4,6 punktów procentowych) znacznie zmniejszył się w porównaniu z 2009 rokiem, podczas gdy liczba wiadomości e-mail próbujących oszukać użytkowników w ten czy inny sposób podwoiła się (+3,8 punktów procentowych).
W roku 2010 lista najpopularniejszych kategorii spamu została rozszerzona o dodatkową kategorię – „filmy DVD”. Tworzą ją w większości rosyjskojęzyczne wiadomości e-mail zawierające reklamy filmów i kreskówek na DVD jak również programów edukacyjnych. Tego rodzaju spam nie jest całkowitą nowością – użytkownicy otrzymywali podobne niechciane wiadomości już wcześniej – jednak w 2010 roku ich ilość była tak ogromna, że wymagała wprowadzenia osobnej kategorii. Należy podkreślić, że reklamowane towary są pirackimi kopiami dystrybuowanymi za pośrednictwem programów partnerskich.
Rozkład poszczególnych kategorii spamu zmieniał się kilkakrotnie w ciągu roku. W sierpniu gwałtownie wzrosła ilość spamu z kategorii “lekarstwa oraz towary związane ze zdrowiem”, która dzięki temu znalazła się na wyższej pozycji. Udział tej kategorii był szczególnie znaczny w ruchu pocztowym we wrześniu i październiku – tuż przed zamknięciem programu partnerskiego Spamlt, który specjalizował się w dystrybucji spamu farmaceutycznego. Prawdopodobnie niektórzy spamerzy spodziewali się tego zdarzenia i próbowali zarobić kilka ostatnich groszy, zanim program przestanie istnieć.
fot. mat. prasowe
Spam z kategorii “Lekarstwa oraz towary związane ze zdrowiem” w 2010 roku
Spam z kategorii “Lekarstwa oraz towary związane ze zdrowiem” w 2010 roku
We wrześniu spamerzy, którzy zarabiali na życie, oferując leki, zaczęli rozglądać się za innymi programami. Spowodowało to krótkotrwały wzrost ilości spamu z różnych kategorii, w tym niechcianych wiadomości reklamujących kasyna online oraz strony pornograficzne.
Zamknięcie botnetów oraz tak istotnego programu partnerskiego, jakim był Spamlt, nie mogło nie wywrzeć wpływu na współczynnik tzw. spamu partnerskiego do spamu tworzonego na zamówienie. Na przykład w sierpniu udział spamu partnerskiego znacznie wzrósł, we wrześniu natomiast zaczął spadać.
fot. mat. prasowe
Spam “partnerski” oraz “na zamówienie” w 2010 roku
Spam “partnerski” oraz “na zamówienie” w 2010 roku
![Spam w Polsce: głównie krajowy [© adimas - Fotolia.com] Spam w Polsce: głównie krajowy](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/ilosc-spamu/Spam-w-Polsce-glownie-krajowy-150273-150x100crop.jpg)
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl