CV niedopasowane do oferty pracy
2011-04-15 09:53
Czy dostosowujesz CV do oferty pracy, na którą odpowiadasz? © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Udana rozmowa o pracę
Po przeanalizowaniu odpowiedzi 876 osób, które wzięły udział w ankiecie, widać wyraźnie, że Polacy nie przywiązują zbyt dużej wagi do tego, na ile ich aplikacja odpowiada zapotrzebowaniu pracodawcy. Co piąty kandydat na każde ogłoszenie, na które odpowiada wysyła to samo CV i ten sam list motywacyjny. 42% dokonuje zmian w liście motywacyjnym, ale CV pozostawia bez zmian. 20% tworzy kilka wzorów aplikacji dla różnych grup stanowisk. Zaledwie 18%, czyli niespełna co piąty kandydat, dba o to, by na każde ogłoszenie, na które aplikuje dopasować odpowiednio swoje CV i dostosować list motywacyjny do oczekiwań pracodawcy.fot. mat. prasowe
Czy dostosowujesz CV do oferty pracy, na którą odpowiadasz?
Aneta Szczygieł, ekspert serwisu Praca.pl komentuje - „Wynik 20% osób, które na każde ogłoszenie wysyłają to samo CV można by było uznać za bardzo dobry, jeśli reszta (80%) kandydatów dopasowywałaby swoje dokumenty aplikacyjne do konkretnych ofert pracy. Jednak, jak pokazuje ankieta, tak nie jest - tylko 18% modyfikuje dokumenty za każdym razem. Wynik ten pokrywa się z informacjami, jakie otrzymujemy od pracodawców - wiele otrzymywanych przez nich aplikacji nie odpowiada w ogóle wymaganiom zamieszczonym w ogłoszeniu. Jednocześnie kandydaci wysyłają standardowe listy motywacyjne, również kopiowane z Internetu, często bez nazwy pracodawcy i stanowiska, na jakie aplikują albo nawet z nazwą innej firmy” – dodaje ekspert.
Bywa też i tak, że kandydaci nie zadają sobie nawet trudu wysyłania osobnych maili do pracodawców. „Spotykamy się również z kandydatami, którzy znajdują sobie kilka podobnych ofert pracy od różnych pracodawców, przygotowują jeden list elektroniczny na wszystkie oferty naraz, załączają te same dokumenty i jako odbiorców wiadomości umieszczają kolejno adresy e-mail pracodawców. Dzięki temu każdy z pracodawców widzi dokładnie, do jakiej jeszcze innej firmy zgłosił się kandydat”- wyjaśnia Aneta Szczygieł.
Z czego wynika fakt niedopasowywania dokumentów aplikacyjnych do ofert pracy?
Prezes Praca.pl, Krzysztof Kirejczyk wyjaśnia - „Kandydaci do pracy nadal nie potrafią dobrze przygotowywać dokumentów rekrutacyjnych. Nie uczy się tego w szkole, rzadko porusza temat przygotowania do szukania pracy na studiach. Kandydaci do pracy nie mają jasności tego, co dla pracodawcy jest ważne – stąd częste braki danych czy dodatkowe, nieistotne informacje.” Tezę tą potwierdza Aneta Szczygieł: „Przeważnie informacji w CV jest za mało, brakuje dat zatrudnienia, stanowisk na jakich kandydat pracował, opisu obowiązków jakie wykonywał do tej pory, informacji o wykształceniu czy ukończonych kursach, czyli podstawowych informacji, jakich potrzebuje pracodawca. Zdarzają się też, znacznie rzadziej, CV przeładowane informacjami – kandydaci wymieniają w życiorysie wszystkie dotychczasowe kursy, łącznie z kursami okresowymi BHP”.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl