Inflacja III 2011
2011-04-14 11:24
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2011 r., w stosunku do poprzedniego miesiąca, wzrosły o 0,9%. W poszczególnych grupach towarów i usług konsumpcyjnych odnotowano zróżnicowaną dynamikę cen. Największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miał w tym okresie wzrost cen żywności (o 2,2%), towarów i usług związanych z transportem (o 1,6%) oraz wyższe ceny odzieży i obuwia (o 3,1%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 0,49 pkt proc. i po 0,15 pkt proc. - poinformował Główny Urząd Statystyczny.
Przeczytaj także: Polacy a rosnące ceny żywności
W I kwartale br., w stosunku do kwartału poprzedniego, ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 2,1 % (w porównaniu do analogicznego okresu 2010 r. – o 3,8%). Największe podwyżki dotyczyły żywności (o 4,0%) oraz towarów i usług związanych z transportem (o 3,4%). Niższe były natomiast ceny odzieży i obuwia (o 3,8%) oraz towarów i usług w zakresie łączności (o 0,5%).Wzrost cen towarów i usług konsumpcyjnych w skali roku był wyższy niż w lutym br. (4,3% wobec 3,6%) i znajdował się powyżej górnej granicy odchyleń od celu inflacyjnego określonego przez Radę Polityki Pieniężnej (2,5%). Największy wpływ na ukształtowanie się wskaźnika cen towarów i usług konsumpcyjnych na tym poziomie miały podwyżki cen żywności (o 7,3%), a także opłat związanych z mieszkaniem (o 4,9%) i w zakresie transportu (o 7,3%), które podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 1,59 pkt proc., 1,25 pkt proc. i 0,66 pkt proc. Spadek cen odzieży i obuwia (o 1,8%) obniżył wskaźnik w tym okresie o 0,09 pkt proc.
W marcu br. znacznie wzrosły ceny żywności (o 2,2% wobec wzrostu o 0,7% w lutym br.). Najbardziej podrożał cukier (o 39,4%). Nadal rosły ceny mąki (o 4,9%) oraz pieczywa (o 2,6%). Ceny mięsa podwyższono przeciętnie o 2,3%, w tym drobiu – o 9,9%, mięsa wieprzowego – o 1,0%, mięsa wołowego – o 0,9%, a wędlin – o 0,4%. W marcu br. więcej płacono za miód (o 2,0%), tłuszcze roślinne i masło (po 1,7%), warzywa (o 1,6%) oraz ryż (o 1,1%). Utrzymała się także wzrostowa tendencja cen artykułów w grupie „mleko, sery i jaja”, za które w marcu br. należało zapłacić przeciętnie o 0,6% więcej niż w poprzednim miesiącu. Marzec br. to kolejny miesiąc, w którym odnotowano wzrost cen napojów bezalkoholowych (o 0,5%), w tym kawy – o 1,1%, soków – o 0,4%, herbaty – o 0,3%, a wód mineralnych lub źródlanych – o 0,2%. Za wyroby tytoniowe konsumenci płacili o 0,4% więcej niż w poprzednim miesiącu. Napoje alkoholowe podrożały o 0,1%.
Po obniżkach cen notowanych od grudnia ub. r., w marcu br. wyższe były ceny obuwia –o 3,5% i odzieży – o 3,0% (m. in. w związku z wprowadzaniem na rynek nowej kolekcji sezonowej).
Ceny towarów i usług związanych z mieszkaniem wzrosły w marcu br. o 0,3%. Podrożało użytkowanie mieszkania (o 0,5%). Zanotowano dalszy wzrost opłat za usługi kanalizacyjne (o 1,1%), zaopatrywanie w wodę (o 0,7%) i wywóz nieczystości (śmieci) (o 0,4%). Podniesiono opłaty za najem mieszkania (o 0,3%). Ceny nośników energii utrzymały się przeciętnie na poziomie obserwowanym przed miesiącem. Podrożała energia cieplna (o 0,4%). Mniej niż w poprzednim miesiącu konsumenci płacili za opał (o 0,2%). W marcu br. ceny towarów i usług w zakresie wyposażenia mieszkania i prowadzenia gospodarstwa domowego wzrosły przeciętnie o 0,4%. Więcej płacono za meble i elementy meblarskie (o 1,1%). Ceny sprzętu gospodarstwa domowego pozostały na poziomie zbliżonym do obserwowanego w lutym br. Nieznacznie tańsze były natomiast środki do prania i czyszczenia (o 0,1%).
Przeczytaj także:
Pandemia hamuje konsumpcję i rozpędza inflację
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl