Rynek poligraficzny w Polsce
2011-04-14 13:53
Wartość rynku poligraficznego w Polsce © fot. mat. prasowe
Jak wynika z raportu firmy doradczej KPMG i Polskiego Bractwa Kawalerów Gutenberga "Rynek poligraficzny w Polsce", wzrost sprzedaży w 2011 roku jest przewidywany przez 46% przedsiębiorstw poligraficznych w Polsce. Pomimo, iż lata kryzysu finansowego (2008-2009) przyniosły spadek zamówień, to obecnie 55% firm poligraficznych ocenia swoją obecną sytuację dobrze lub bardzo dobrze. W 2013 roku na rynku powinno funkcjonować blisko 80% firm generujących zyski. Jedną z dróg prowadzących do poprawy rentowności przedsiębiorstw w sektorze ma być konsolidacja.
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2012
Optymistyczne prognozy dla sektora poligraficznegoJak czytamy w raporcie, kryzys finansowy przyniósł cięcia wydatków na marketing i tym samym zmniejszenie ilości zamówień na materiały reklamowe, na czym straciło środowisko poligraficzne. Przychody polskiego sektora poligraficznego w 2009 roku wyniosły nieco ponad 2,1 mld euro (około 9,1 mld zł), co stanowiło 2,3% przychodów sektora w Unii Europejskiej – wartość rynku w całej UE liczona wielkością przychodów przekroczyła w 2009 roku 90 mld euro (388,8 mld zł).
W 2010 roku wartość rynku poligraficznego w Polsce wyniosła 9,9 mld złotych, do roku 2013 rynek może wzrosnąć do prawie 12 mld złotych.
fot. mat. prasowe
Wartość rynku poligraficznego w Polsce
Duży zapas mocy produkcyjnych
Polska z 8 429 przedsiębiorstwami poligraficznymi (według danych Eurostat na 2009 rok) zajmuje siódme miejsce w Unii Europejskiej, gdzie jest zarejestrowanych blisko 130 tysięcy firm poligraficznych.
Według danych raportu, w polskim sektorze poligraficznym zdecydowanie dominują mikroprzedsiębiorstwa – w 2009 roku stanowiły one prawie 95,6% wszystkich podmiotów z branży. Przedsiębiorstwa małe stanowiły 3,3% rynku, a pozostałe 1,1% to przedsiębiorstwa średnie i duże. Łącznie mikroprzedsiębiorstwa wygenerowały w 2009 roku 34% przychodów branży, podczas gdy małe firmy wypracowały 14% przychodów, a za pozostałą część (52%) odpowiadały średnie i duże przedsiębiorstwa.
„Po spowolnieniu gospodarczym sektor poligraficzny w Polsce powoli powraca na ścieżkę stabilnego rozwoju” – zauważa Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG – „Do 2013 roku wartość rynku może zwiększyć się nawet o 19%, co oznacza, że ilość firm generujących zyski wyniesie 80%. Jak wynika z deklaracji przedsiębiorców, aż 58% jest zdania, że ich sprzedaż wzrośnie do 2013 roku. Tempo rozwoju uzależnione jest jednak od specjalizacji w technice drukarskiej. W najlepszej sytuacji znajdują się drukarnie fleksograficzne.”
Przeczytaj także:
Jak się miewa polska poligrafia?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
poligrafia, drukowanie, druk cyfrowy, sitodruk, rynek poligraficzny, badania przedsiębiorców