Rynek poligraficzny w Polsce
2011-04-14 13:53
Przeczytaj także: Rynek poligraficzny w Polsce 2012
Kolejnym czynnikiem, który może wpłynąć na przyspieszenie rozwoju rynku są innowacje. Spośród badanych przedsiębiorstw 61% planuje wprowadzić innowacje w zakresie opracowania lub wdrożenia nowych technologii. Chociaż w ciągu ostatnich 2-3 lat 15% ankietowanych firm nie inwestowało w żadne unowocześnienia, to obecnie gotowość do wprowadzenia innowacji deklaruje 69% przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem innowacji marketingowych.
Papier i praca – najwyższe koszty i największe bariery rozwoju
Według KPMG, największym kosztem funkcjonowania przedsiębiorstwa poligraficznego są koszty papieru (23% wszystkich kosztów). Drugą grupę kosztów (17%) stanowią koszty „pozostałe” tzw. koszty ściśle zależne od specjalizacji. Wynagrodzenia pracowników stanowią 11% wszystkich kosztów przedsiębiorstw poligraficznych.
Za podstawowe bariery hamujące rozwój sektora poligraficznego uznano koszty materiałowe (38%), koszty pracy (37%), niskie marże (34%) oraz dużą konkurencję i wysokie koszty zakupu oraz serwisu urządzeń (po 33%).
Media elektroniczne – szansa czy zagrożenie?
Rozwój cyfrowych nośników informacji może stanowić zagrożenie dla rozwoju branży poligraficznej. Blisko 54% ankietowanych firm jest zdania, że rozwój elektronicznych mediów zahamuje rozwój polskiego rynku poligraficznego.
„W przypadku cyfrowych nośników informacji postrzeganie przyszłości zależy od obszaru działalności na rynku. Najbardziej zagrożone są tradycyjne produkty branży poligraficznej. Jak podkreślają sami przedsiębiorcy, w niektórych segmentach cyfrowe nośniki informacji nie zagrażają rozwojowi. Najczęściej opinie te powtarzane są przez przedsiębiorstwa specjalizujące się w produkcji opakowań i firmy działające w segmencie reklamy wielkoformatowej” – zaznacza Marek Gajdziński, Partner w firmie doradczej KPMG.
fot. mat. prasowe
Czy rozwój mediów elektronicznych wpłynie na zahamowanie rozwoju polskiego sektora poligraficznego?
Informacje badaniu
Badanie KPMG „Rynek poligraficzny w Polsce” przeprowadzone we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga jest pierwszym tak obszernym badaniem dotyczącym rynku poligraficznego w Polsce. Wzięło w nim udział 212 firm poligraficznych, które były ankietowane w okresie styczeń-luty 2011 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI (Computer Assisted Telephone Interview) lub samodzielnie wypełniły ankietę w wersji papierowej. W drugiej części badania eksperci KPMG za pomocą kwestionariusza ankietowego przeprowadzili wywiady z przedstawicielami szkół oraz jednostek oświatowych kształcących uczniów oraz studentów na kierunkach poligraficznych lub pokrewnych.
Przeczytaj także:
Jak się miewa polska poligrafia?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
poligrafia, drukowanie, druk cyfrowy, sitodruk, rynek poligraficzny, badania przedsiębiorców