Dzieci jako użytkownicy Internetu
2011-04-23 00:22
Czas spędzony w sieci/Kategorie z największym dopasowaniem w podziale na płci © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Młodzież świadoma zagrożeń w sieci
Dziecko to aktywny konsument mediów elektronicznych, a obok telewizji kluczową rolę w jego życiu odgrywa Internet - pokazuje badanie zrealizowane na zlecenie domu sprzedaży mediów tematycznych At Media przez IIBR.Już dwie trzecie przedszkolaków (3-6 lat) korzysta z Internetu częściej niż raz w raz w tygodniu, a ich jednorazowa sesja w sieci trwa średnio 45 minut. Internet służy przedszkolakom nie tylko do oglądania bajek - maluchy aktywnie korzystają z gier i biorą udział w internetowych konkursach.
Wraz z wiekiem, intensywność kontaktów z siecią rośnie – 23 proc. 3-6 latków, 35 proc. 7-9 latków, a już 62 proc. 10-14 latków buszuje w internecie codziennie. W najstarszej grupie znakomita większość – 67 proc., ma własny komputer.
- Z pomocą IIBR uzyskaliśmy pogłębiony obraz małych internautów z trzech grup wiekowych. Znajomość specyfiki wykorzystania sieci przez każdą z nich pozwoli nam skuteczniej doradzać nadawcom dziecięcym i reklamodawcom projektującym treści adresowane do rodziców i dzieci - komentuje Wojciech Kowalczyk, dyrektor marketingu firmy At Media.
Dzieci rosną w sieci
Rosnące znaczenie Internetu w życiu dzieci potwierdza analiza danych Megapanel PBI/Gemius. Najmłodsza z badanych przez instytut kategorii wiekowych (7-14 lat) jest jedną z trzech najszybciej rozwijających się grup użytkowników sieci. W latach 2007 – 2010 jej liczebność wzrosła niemal o połowę, a czas, jaki przeciętny internauta w wieku 7-14 lat spędza w sieci, wydłużył się o 2 godziny w miesiącu. Tzw. heavy userów, korzystających z sieci przynajmniej kilka razy w tygodniu jest wśród użytkowników w wieku 7-14 lat ponad 80 procent (Megapanel PBI/Gemius, październik 2010 r.).
Badanie At Media i IIBR ujawniło różnice w wykorzystaniu internetu pomiędzy analizowanymi grupami wiekowymi, a także między chłopcami i dziewczynkami. Te ostatnie wcześniej wchodzą w świat społeczności (już 7-9 latki są aktywne w social mediach) i częściej wyszukują w sieci informacji o swoich idolach.
Jak wynika z badania Megapanel PBI/Gemius, w dziecięcej grupie internautów występuje niewielka przewaga chłopców nad dziewczynkami (56 proc. wobec 44 proc.), ale to dziewczynki są aktywniejszymi użytkowniczkami sieci, w której spędzają 14 godzin miesięcznie – o 6 godzin więcej niż chłopcy.
W czołówce rankingu witryn, którym dzieci poświęcają najwięcej czasu plasują się kategorie kultura/rozrywka, e-commerce i społeczności, a także strony dla dorosłych. Dzieci są wyjątkowo aktywnymi użytkownikami gier (80 proc. internautów z grupy 7-14 lat) i video w sieci (2/3 użytkowników z grupy 7-14 lat). Ich zainteresowanie portalami aukcyjnymi, a także popularność stron firmowych (szczególnie wśród chłopców) dowodzi, że Internet jest dla dzieci ważnym źródłem informacji rynkowej.
fot. mat. prasowe
Czas spędzony w sieci/Kategorie z największym dopasowaniem w podziale na płci
- Choć w badaniu IIBR rodzice deklarowali kontrolę nad aktywnością w sieci, liczba wizyt dzieci na stronach dla dorosłych pokazuje, że nie zawsze znajdują na nią czas. Okazało się również, że niewielu rodziców blokuje dzieciom dostęp do treści dla dorosłych – mówi Wojciech Kowalczyk. Jak wynika z badania, tylko 37 proc. rodziców najmłodszych dzieci (3-6 lat) i 28-29 proc. rodziców starszych dzieci korzysta z takich blokad, mimo dużego przywiązania do idei bezpieczeństwa w sieci.
- Szczęśliwie dla marketerów nie muszą oni wybierać pomiędzy stronami, które lubią dzieci, a tymi, które akceptują ich rodzice. Oba warunki spełniają m.in. witryny czołowych telewizji dziecięcych – komentuje szef marketingu domu sprzedaży At Media.
Badanie IIBR potwierdziło, że szczególnie w młodszych grupach (3-6 lat i 7-9 lat) telewizja w ogromnym stopniu wpływa na poszukiwane treści i wybór stron odwiedzanych przez dzieci w internecie. Istnienia silnych interakcji między telewizją a internetem dowodziły także wcześniejsze projekty badawcze At Mediów - "Historia pewnej miłości" (2010 r., we współpracy z GfK Polonia) i "Trzy targety" (2009 r., we współpracy z Millward Brown SMG/KRC).
Informacje o badaniu
Informacje o najmłodszej grupie dzieci (3-6 lat) IIBR uzyskał od ich rodziców, a dane nt. dzieci z grup 7-9 lat oraz 10-14 lat zebrano z dwóch z dwóch źródeł: bezpośrednio od dzieci oraz od ich rodziców (badanie ilościowe metodą CAWI; 660 ankiet).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl