Dzieci i Internet
2004-11-18 09:13
Przeczytaj także: Młodzież świadoma zagrożeń w sieci
Spotkanie z osobą poznaną w Internecie jest, według internautów w wieku 12-17 lat, o wiele bezpieczniejsze niż podawanie w Sieci swoich danych osobowych – wskazują wyniki najnowszego badania zrealizowanego przez firmę badawczą Gemius SA dla Fundacji Dzieci Niczyje, organizatora kampanii społecznej "Dziecko w sieci".Celem głównym badania było określenie zagrożeń związanych z poznawaniem ludzi przez Internet wśród dzieci w wieku 12-17 lat. Jego wyniki wykorzystane zostaną do weryfikacji założeń II edycji znanej w Polsce akcji "Dziecko w Sieci", planowanej na początek 2005 roku. Badanie realizowane będzie cyklicznie.
Akcja "Dziecko w Sieci" w dużym stopniu wpływa na świadomość internautów co do zagrożeń związanych z poznawaniem nowych ludzi przez Internet – aż 94,1 proc. badanych w wieku 12-17 lat przyznaje, że słyszało lub czytało o tych niebezpieczeństwach, a 85,3 proc. kojarzy samą akcję.
Ankietowani chętnie przesyłają nowo poznanym w Sieci swoje dane personalne. Spośród badanych dzieci ponad 83,6 proc. co najmniej raz przekazało komuś w sieci swój adres e-mail, 52,6 proc. numer telefonu, 45,6 proc. swoje zdjęcie a 23,7 proc. adres domowy.
Stopień zapamiętania kampanii "Dziecko w Sieci" był większy wśród dziewczynek, które - jak wynika z badania - są generalnie bardziej ostrożne w kontaktach z osobami poznanymi za pomocą Internetu i częściej niż chłopcy odczuwają niepokój, gdy ktoś wbrew ich woli próbuje rozmawiać z nimi w sieci. Chłopcy odważniej przekazują obcym swoje dane osobowe. W większości przypadków jest to adres e-mail - informacja postrzegana jako bezpieczna, bo znacznie chroniąca anonimowość nadawcy komunikatu.
NAJBEZPIECZNIEJ W DOMU?
Według danych Gemius SA, zdecydowana większość badanych (91 proc.) łączy się z Siecią codziennie lub prawie codziennie, a 55,2 proc. z Internetu korzysta najczęściej w domu.
"W tej sytuacji odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci w dużym stopniu spada na rodziców. Oni bowiem mają teoretycznie największe możliwości swobodnego, przyjaznego i bezpośredniego dialogu z młodym internautą." – zwraca uwagę Łukasz Wojtasik z FDN – koordynator kampanii. "Opiekunowie powinni starać się o zaufanie dziecka, bo jak pokazują statystyki, najmłodsi nie traktują rodziców, jak partnerów w rozmowach dotyczących doświadczeń związanych z Internetem. Badanie Gemius pokazało, że zaledwie 26,2 proc. badanych informuje rodziców o spotkaniu z osobą poznaną w Internecie i to już po jego zakończeniu! Większym zaufaniem badani darzą rówieśników – nieco ponad połowa ankietowanych dzieci (54,2 proc.) informacje o spotkaniu przekazała swoim kolegom lub rodzeństwu."
Komunikowanie się przez Internet należy do najpopularniejszych sposobów wykorzystywania tego medium przez dzieci. Wskazane jest zatem systematyczne uświadamianie dzieciom niebezpieczeństw związanych z poznawaniem nowych osób tą drogą.
"Edukacja dzieci, rodziców i opiekunów w zakresie bezpiecznego korzystania z Internetu to, w konsekwencji dynamicznego rozwoju medium w Polsce, jeden z ważniejszych aspektów społecznej odpowiedzialności każdego z nas" – znaczenie akcji "Dziecko w sieci" podkreśla Artur Zawadzki, Wiceprezes IAB Polska. "Jako patron internetowy akcji chcemy ją aktywnie promować i zwrócić uwagę opinii publicznej na fakt, że Internet to nie tylko nieograniczony i szybki dostęp do informacji, ale też środowisko, gdzie niewinność i niewiedza najmłodszych użytkowników sieci może zostać łatwo wykorzystana."
BEZTROSKA ROŚNIE Z WIEKIEM
Aż 64,5 proc. badanych przyznaje, że przynajmniej raz otrzymało propozycję spotkania poza Internetem – wynika z danych Gemius SA. Młode internautki częściej od swoich kolegów informują o spotkaniach osoby ze swojego otoczenia, jak też udają się na miejsce spotkania z osobą towarzyszącą. Poczucie zagrożenia związanego z poznawaniem ludzi w sieci jest tym mniejsze, im starsi są respondenci. Jednocześnie z wiekiem rośnie częstotliwość propozycji spotkań poza Internetem, co powinno stać się sygnałem ostrzegawczym dla rodziców i opiekunów użytkowników Internetu w wieku 12-17 lat.
INFORMACJE O BADANIU
Badanie realizowane było na serwisach skupionych w ramach sieci reklamowej GRP Net. Ankiety wyświetlały się losowo. Grupa ankietowana to internauci w wieku 12-17 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Dla potrzeb określenia skuteczności akcji reklamowej "Dziecko w sieci" o zapamiętanie kampanii pytano również dorosłych badanych. W ramach badania zebrano 3218 ankiet, w tym 1487 ankiet wśród dzieci w wieku 12-17 lat. Response rate (liczba ankiet wypełnionych do liczby wyświetlonych zaproszeń do badania) kształtował się na poziomie 2,3 proc.
oprac. : Beata Szkodzin / eGospodarka.pl