eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeWyniki organiczne - SEO wciąż górą

Wyniki organiczne - SEO wciąż górą

2011-04-21 13:45

Ostatnie badania pokazują, że korzystający z Google kierują swój wzrok głównie na wyniki organiczne. To one decydują o następnych krokach internautów. Reklamowe linki sponsorowane są właściwie pomijane. Z badań płynie jeden wniosek: SEO wciąż górą. Dlaczego tak się dzieje, czy Google będzie chciało zmienić tę sytuację, aby zwiększyć zyski z linków sponsorowanych? Jeśli tak, to w jaki sposób?

Przeczytaj także: Google Panda a przyszłość SEO

Poznaj swego internautę

Internet to ostatnio najczęściej badane medium. Wyniki badań interesują głównie specjalistów od marketingu. Reklamodawcy i firmy chcą znać zachowania internautów. Znajomość głównych determinant działań tej grupy konsumentów to szansa na większą skuteczność przekazu reklamowego. Jednym z ostatnich badań, opublikowanych w sieci przez User Centric, zaprezentowanym polskim internautom przez Mirka Połyniaka i portal SprawnyMarketing.pl, jest badanie dotyczące widzenia i odbierania przez internautów wyników wyszukiwania w Google. Wynika z nich, że wzrok szukających zawsze pada na wyniki organiczne (100% internautów). Na linki sponsorowane umieszczone powyżej wyników organicznych spogląda 91% badanych. Są dostrzegane, ale koncentracja na nich trwa krótko. Na linki reklamowe po prawej stronie spogląda tylko 28% badanych.

Podobnie wygląda kwestia czasu poświęconego różnym typom wyników. Najwięcej czasu badani przeznaczają oczywiście na wyniki organiczne (14,7 sekundy), dużo mniej na linki nad wynikami (0,9 sekundy) i linki po prawej stronie (0,16 sekundy). W świetle tych badań trzeba zgodzić się z jego autorami i komentatorami, że działania SEO mają wciąż sens i warto w nie inwestować, by poprawić pozycję naszej strony firmowej w wynikach wyszukiwania. Mimo iż, jak wynika z badania, tylko 2/3 prób poszukiwań z pomocą Google kończy się kliknięciem w którykolwiek z wyników.

Przyczyny atrakcyjności wyników organicznych

Google podejmuje wiele działań, by przekonać internautów, że warto podążać drogą zaproponowaną przez linki sponsorowane. Czemu więc internauci wciąż podążają za wynikami organicznymi, które w większym lub mniejszym stopniu są wynikiem działań SEO. To pozycjonerzy wciąż kierują ruchem w sieci i decydują, gdzie popłyną zyski (w rzeczywistości o kolejności wyników decyduje algorytm Google, któremu pozycjonerzy tylko dostarczają argumentów). Oczywiście w wielu przypadkach firmy będące na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania na dane słowa kluczowe, są obecne w linkach sponsorowanych Google. Taka sytuacja jednak dotyczy tylko największych firm. Na stronę lidera w branży internauci, mogą więc trafić bez względu na starania pozycjonerów.

Wbrew pozorom u źródeł wyboru wyników organicznych nie leży przestrzenne i graficzne ułożenie wszystkich wyników (organicznych i linków sponsorowanych) na stronie głównej Google. Ich obecne uporządkowanie powinno teoretycznie sprzyjać wyborowi któregoś z wyników zasugerowanych przez Google. Logicznie rzecz ujmując, tam w pierwszej kolejności powinien kierować się wzrok internautów. Tymczasem dzieje się inaczej.

Rola wiarygodności

Wydaje się, że przewaga wyników organicznych nad linkami sponsorowanymi wynika z faktu, że wyniki organiczne traktowane są, jako naturalny efekt działania wyszukiwarki. Linki sponsorowane natomiast są postrzegane jako wyniki o charakterze sztucznym (czytaj: manipulowanym). A przecież nikt nie lubi być oszukiwanym i manipulowanym.

Oczywiście specjaliści, dysponujący większą wiedzą o Internecie niż przeciętny użytkownik Google, są zorientowani, że wyniki organiczne to nie do końca naturalny efekt. Tę naturalność ustala przecież SEO. Mało kto zdaje sobie sprawę, że kolejność wyników jest rezultatem skomplikowanego algorytmu wyszukiwarki. Z drugiej strony nawet eksperci SEO nigdy do końca nie poznali zasad działania algorytmu, nie tylko dlatego, że algorytm ten wciąż się zmienia.

Abstrahując jednak od tego faktu, można powiedzieć, że internauci wybierają wyniki organiczne wierząc, że ich kolejność jest skutkiem popularności i ważności danej strony. Większość internautów jest, więc przekonana, że jeżeli np. strona znalazła się na pierwszym miejscu, to znaczy, że jest najczęściej wybierana przez innych.

Choć jest to intuicyjne założenie, to jest duże prawdopodobieństwo, że gdyby przeprowadzić gruntowne badania internautów i zapytać, czy wiedzą, od czego zależy kolejność wyświetlania wyników w Google, to tego typu założenie by się potwierdziło.

 

1 2

następna

oprac. : Grupa TENSE Grupa TENSE

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: