Strony internetowe - technologia flash
2011-04-30 00:25
Przeczytaj także: Adobe ColdFusion 9 i ColdFusion Builder
Niektórzy z nas zapewne pamiętają dawne programy telewizyjne. Na początku były to czarno-białe, bardzo statyczne produkcje. Dodanie koloru to właściwie mniejsza ze zmian, jakie nastąpiły od tamtego czasu. Zmienił się przede wszystkim sposób realizacji.Dzisiejsze programy są dynamiczne, kręcone przeważnie z przenośnych kamer. Cechy te, w największym stopniu widoczne w programach skierowanych do młodzieży (przykład MTV), dotyczą także wszelkiego rodzaju programów rozrywkowych i talk-show skierowanych do dorosłej i starszej publiczności.
Podobne zmiany sięgnęły Internetu. Panujący z początku niepodzielnie język HTML pozwalał na tworzenie prostych stron internetowych, o statycznym charakterze. Nie do końca odpowiadało to charakterowi witryn o funkcjach innych niż tylko informacyjno-użytkowe.
Zwrot ku wkraczającej na rynek technologii Flash był wynikiem słabnącego zainteresowania internautów starymi, powtarzalnymi formami stron. Chęć utrzymania dotychczasowych użytkowników i przyciągnięcia nowych wymusiła na webmasterach starania o zwiększenie atrakcyjności firmowych witryn on-line.
W niektórych firmach skorzystano z nowej technologii możliwie najszybciej i w największym wymiarze, w innych potraktowano ją z dystansem. Dostrzegano jedno: Flash stwarza możliwość lepszego wyróżnienia strony firmy w coraz bardziej zatłoczonym Internecie. A to walor nie do przeoczenia z marketingowej perspektywy.
Kreator dynamicznych stron i internetowych przeszkadzaczy
Dziś niemal każdy wie, na czym polega technologia Flash: umożliwia ona tworzenie animacji z wykorzystaniem grafiki wektorowej na zasadzie klatek kluczowych. Tak powstałe pliki można odtwarzać na stronie za pomocą przeglądarki internetowej z zainstalowaną wtyczką (np. Adobe Flash Player) lub w oddzielnym programie do tego przeznaczonym. Od czasu pojawienia się wersji Flash 5 można tworzyć interaktywne animacje i programy.
Flash to głównie animacja i efektowna grafika. To także możliwość oglądania filmów w oknie przeglądarki. Stron zbudowanych z użyciem HTML i Flasha nie sposób ze sobą pomylić. Strona we Flashu ma nie tylko nowoczesny wygląd, ale i możliwości interaktywne.
Bez nich z trudem wyobraża sobie korzystanie z ulubionych serwisów coraz szersze grono młodych internautów. Nie tylko zresztą młodych – w zasadzie wszystkich poszukujących w Sieci rozrywki.
Rozrywkowy charakter i atrakcyjna forma – stąd oczywiście już bardzo blisko do reklamy. To właśnie pliki Flash najczęściej wykorzystywane są do tworzenia kolorowych, ruchliwych i znienawidzonych przez internautów reklam on-line.
Rzeczywiście, badania wciąż potwierdzają, że reklamy w Internecie budzą irytację odbiorców jako agresywne i męczące, zwłaszcza jeśli ich twórcy próbują zyskać choć kilka sekund uwagi użytkownika, starając się utrudnić mu wyłączenie nachalnego bannera. Internauci odczuwają, że reklam w Sieci jest stanowczo za dużo i nie sposób ich zapamiętać.
Jednocześnie deklarują jednak, że lubią w tym medium reklamy wesołe i charakterystyczne. Generalnie użytkownicy są coraz bardziej przyzwyczajeni do treści audio i wideo on-line. Przekazy te – łatwe i atrakcyjne w odbiorze, o ile tylko nie nazbyt natrętne – stopniowo opanowują Internet.
oprac. : Grupa TENSE