Burza mózgów w działalności personalnej
2011-04-28 13:14
![Burza mózgów w działalności personalnej Burza mózgów w działalności personalnej](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/burza-mozgow/Burza-mozgow-w-dzialalnosci-personalnej-66970-200x133crop.jpg)
© fot. mat. prasowe
Technika burzy mózgów (brainstorming) jest najbardziej znaną i stosowaną metodą twórczego rozwiązywania problemów. Jest to klasyczna metoda inwentyczna, oparta na skojarzeniach swobodnych składająca się z dwóch głównych faz: sesji pomysłowości (tworzenia pomysłów) i sesji oceny wariantów rozwiązań. Ta technika stosowana jest w celu znalezienia rozwiązań wielu różnych typów problemów otwartych, w tym m.in.: problemów gospodarowania kapitałem ludzkim.
Przeczytaj także: Badania CrowdResearch: wykorzystuj madrość tłumu
Wyróżnia się burzę mózgów w ujęciu klasycznym oraz jej odmiany: wariant najbardziej szalonego pomysłu, burzę mózgów typu stop and go, burzę mózgów o ustalonej kolejności, sesje grupowe, odmianę Gordona-Little’, metodę bodźca wyzwalającego, burzę mózgów w wersji zapisywanej, burzę mózgów on-line.Klasyczna burza mózgów
Sesja pomysłowości
Burza mózgów może być prowadzona zespołowo lub indywidualnie. „Podstawowe zasady burzy mózgów są następujące:
- Zwięźle sformułować problem, koncentrując się tylko na jednym aspekcie.
- Nie szukać wad w którymkolwiek z pomysłów ani nie analizować ich.
- Sięgać po wszelkiego rodzaju pomysły, nawet gdy związek z problemem wydaje się w danej chwili odległy.
- Zachęcać ludzi do zgłaszania pomysłów i pokonywać zahamowania u uczestników”.
Przedstawiony przez klienta problem zostaje zredefiniowany przez członków zespołu, np.: poprzez definicję podanego problemu, dokonanie podziału problemu na podproblemy, spojrzenie na problem w inny sposób, wykorzystanie ujęcia metaforycznego.
Przykładowo w firmie McKinsey zanim rozpocznie się pierwsza sesja burzy mózgów, konsultanci muszą odrobić „pracę domową”. Każdy członek zespołu czyta materiały zebrane w PDNet lub w kwerendach bibliotecznych. Konsultanci opracowują i rozpowszechniają „pakiety faktów” oparte na ich badaniach wstępnych.
Warto przeprowadzić rozmowy z klientem i pobieżnie przeanalizować problem pod kątem ograniczeń, przeszkód i celów. Jednostronicowe streszczenie takiego spotkania powinno być przekazane uczestnikom planowanej sesji burzy mózgów na kilka dni przed terminem.
Na etapie tworzenia pomysłów osoba prowadząca sesję wybiera jedną lub więcej nowych definicji problemu i do każdej z nich członkowie zespołu tworzą pomysły. W trakcie sesji przewodniczący może stosować stymulujące myślenie pytania, np.: W jaki sposób możemy to zrobić?, Co jeszcze można by zrobić?, Czy możemy połączyć ten pomysł z innym?
A. Osborne – twórca brainstormingu – opracował nawet specjalny zestaw pytań naprowadzających, stymulujących heurezę: Jakie są inne (nowe) zastosowania?, Zaadaptować?, Zmodyfikować?, Powiększyć?, Zmniejszyć?, Dokonać substytucji?, Przegrupować?, Odwrócić?, Kombinować? Badania wykazują, że w fazie wytwarzania pomysłów warto zrobić uczestnikom przerwę (np. 1–2-dniową), by umożliwić dodatkową, podświadomą inkubację pomysłów.
Sesja wartościowania pomysłów
Sesję oceny wariantów rozwiązań najlepiej przeprowadzać w zespole 3-osobowym, gdzie każda z nich legitymuje się wysokim poziomem wiedzy i doświadczenia, a także umiejętnością odróżniania nowych idei od tradycyjnych. Zaleca się rozpoczynanie sesji od tzw. myślenia negatywnego, mającego na celu eliminację pomysłów nieużytecznych. Można dokonać podziału pomysłów na trzy grupy:
- pomysły tzw. gorące, kwalifikujące się do bezpośredniego zastosowania,
- pomysły, których wdrożenie uzależnione jest od przeprowadzenia dodatkowych badań i analiz,
- pomysły nieużyteczne
Przeczytaj także:
Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki?
![Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki? [© Pete Linforth z Pixabay] Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/myslenie-projektowe/Innowacje-czyli-wiecej-teorii-niz-praktyki-259287-150x100crop.jpg)
oprac. : Difin S.A.