Burza mózgów w działalności personalnej
2011-04-28 13:14
Przeczytaj także: Badania CrowdResearch: wykorzystuj madrość tłumu
Przykład 1
Podany problem
W jaki sposób zwiększyć poziom motywacji wśród pracowników?
Redefinicje problemu
- W jaki sposób zwiększyć poziom motywacji pracowników? (definicja problemu podanego).
- Za pomocą jakich narzędzi kształtować motywację pracowników? (podproblem).
- W jaki sposób zadbać o jakość usług? (spojrzenie na problem w inny sposób).
- Co zrobić, aby pracownicy przenosili góry? (ujęcie metaforyczne).
- Za pomocą jakich narzędzi kształtować motywację pracowników?
- Zatrudnić agencję doradztwa personalnego w celu wypracowania rozwiązania.
- Zastosować środki perswazji.
- Przeprowadzić badanie wśród pracowników na temat poziomu zadowolenia z pracy.
- Zmienić styl zarządzania menedżerów.
- Zwiększyć udział pracowników w zarządzaniu (partycypację).
- Zmienić dotychczasowy system wynagradzania.
- Stosować perswazję emocjonalną.
- Usprawnić system komunikowania się w firmie.
- Wprowadzić opcje zakupu akcji firmy na warunkach odroczonej płatności.
- Wprowadzić gainsharing – premie za ograniczanie kosztów.
- Wynagradzać za kompetencje.
- Przekształcić dotychczasową kulturę organizacyjną w sprzyjającą motywowaniu wewnętrznemu.
- Zadbać w większym stopniu o warunki pracy.
- Wdrożyć program zarządzania talentami.
- Kierować kierowników na treningi dotyczące kształtowania motywacji pracowników.
- Przeprowadzić wartościowanie pracy.
(4)–> (5), (2)–> (7), (6)–> (10), (11).
Wariant najbardziej szalonego pomysłu
Metoda najbardziej szalonego pomysłu polega na tym, iż każdy członek zespołu wyobraża sobie idealne rozwiązanie problemu, pomijając faktyczne ograniczenia. Rozwiązania te są zbierane i zapisywane na arkuszu na tablicy papierowej. Każdy pomysł traktowany jest jako idea wymagająca burzy mózgów aż do wypracowania realistycznej koncepcji rozwiązania problemu (por. przykład 2).
Przykład 2
Problem
Zbyt dużo „papierkowej pracy” w Dziale Obsługi Kadrowo-Płacowej.
Rozwiązanie idealne/fantastyczne
Bądź wirtualnym biurem obsługi klientów (pracowników) i pracuj wyłącznie na komputerze.
Rozwiązanie praktyczne
Doprowadź do uruchomienia biura obsługi kadrowo-płacowej w sieci intranetowej firmy i wykorzystuj do wszystkich zadań e-mail, z wyjątkiem sytuacji, gdy tworzenie dokumentacji papierowej jest niezbędne (np. z powodu regulacji prawnych).
Burza mózgów typu stop and go
Burza mózgów typu stop and go (inaczej burza mózgów z przerwami) przebiega podobnie jak klasyczna jej odmiana, z tym że sesja przebiega w rytmie:
- 3 minuty zgłaszania pomysłów,
- 5 minut namysłu (czas ciszy i „wykluwania się” nowych pomysłów).
Przeczytaj także:
Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki?
![Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki? [© Pete Linforth z Pixabay] Innowacje, czyli więcej teorii niż praktyki?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/myslenie-projektowe/Innowacje-czyli-wiecej-teorii-niz-praktyki-259287-150x100crop.jpg)
oprac. : Difin S.A.