UKE a rynek usług pocztowych 2006-2011
2011-05-01 00:20
Przeczytaj także: Poczta Polska: reklamacje pocztowe
Na koniec 2010 roku operatorzy ci posiadali 2482 placówek, co oznacza ponad 2-krotny wzrost w stosunku do roku 2006. Wzrost liczby placówek operatorów znacząco wpływa na poprawę dostępności do usług pocztowych.
fot. mat. prasowe
Liczba placówek Poczty Polskiej oraz operatorów niepublicznych w latach 2006 – 2010
Największą dostępność placówek operatorów pocztowych mają konsumenci z województwa lubuskiego, podlaskiego, warmińsko mazurskiego oraz zachodniopomorskiego.
fot. mat. prasowe
Liczba mieszkańców przypadających na 1 placówkę operatorów pocztowych w latach 2006 - 2010
2.3. UKE stoi na straży interesów użytkowników usług pocztowych
Monitoring jakość usług pocztowych
Corocznie prowadzone są przez UKE badania terminowości doręczeń przesyłek Poczty Polskiej SA. Wyniki prowadzonych przez UKE w 2008 roku badań stały się podstawą decyzji Prezesa UOKIK o nałożeniu na operatora publicznego kary pieniężnej (6,6 mln zł). Niedopełnianie obowiązków w zakresie zachowania wskaźników terminowości doręczeń przesyłek w obrocie krajowym zostało bowiem uznane przez Prezesa UOKiK za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów.
W obecnym stanie prawnym brak jest narzędzi, które umożliwiałyby Prezesowi UKE wyciąganie wobec operatora publicznego konsekwencji w przypadku niespełnienia obowiązujących standardów. Postulaty UKE dotyczące zwiększenia uprawnień Prezesa UKE w tym zakresie nie znalazły jak dotąd odzwierciedlenia w systemie prawa.
Kontrola bezpieczeństwa obrotu pocztowego
Jak informuje UKE, szereg nieprawidłowości ma swoje źródło w procesie opracowywania, przechowywania, a następnie przemieszczania przesyłek pocztowych. Celem corocznych kontroli jest monitorowanie obrotu paczkowego w węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, wynikających z przyjętych przez Pocztę Polską SA harmonogramów oraz technologii opracowywania przesyłek. W ubiegłym roku przeprowadzono kontrolę bezpieczeństwa obrotu paczkowego w 17 węzłach ekspedycyjno-rozdzielczych Poczty Polskiej SA.
Przeprowadzone w latach 2006–2010 kontrole wykazały, że liczba nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa obrotu paczkowego utrzymuje się nadal na niezadowalającym poziomie. Jednakże trzeba podkreślić, że na skutek kontroli UKE Poczta Polska SA podjęła działania mające na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa w obrocie pocztowym. W porównaniu do pierwszej tego typu kontroli przeprowadzonej w 2006 roku sukcesywnej poprawie ulega monitoring poszczególnych obiektów pocztowych, wdrażane są nowe procedury związane z opracowywaniem przesyłek, zabezpieczaniem ładunku pocztowego oraz nadzorem pracowników.
Badania dostępności usług pocztowych dla osób niepełnosprawnych
Kontrole w wytypowanych w sposób losowy placówkach pocztowych pozwalają zebrać informacje dotyczące m.in. możliwości samodzielnego wjazdu do placówki pocztowej osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, prowadzenia ewidencji osób niepełnosprawnych w celu umożliwienia im korzystania z usług pocztowych czy możliwości przyjmowania przesyłek od osób niepełnosprawnych w miejscu ich zamieszkania.
Jak podaje UKE, w 2010 roku przeprowadzono kontrole w 99 wytypowanych urzędach pocztowych (50 miejskich i 49 wiejskich). Wyniki kontroli potwierdziły, że poziom przystosowania placówek Poczty Polskiej SA do obsługi osób niepełnosprawnych nadal nie jest zadowalający, ponieważ większość z nich nie spełnia w pełnym zakresie kryteriów określonych przepisami prawa.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl