UKE a rynek usług pocztowych 2006-2011
2011-05-01 00:20
Przeczytaj także: Poczta Polska: reklamacje pocztowe
4.1. Ochrona konsumentów
Głównymi obszarami zainteresowania organu regulacyjnego pozostaną w najbliższych latach kwestie konsumenckie – ochrona praw użytkowników usług pocztowych oraz zapewnienie zasad uczciwej konkurencji rynkowej i jakości usług na wysokim poziomie. Urząd będzie kontynuował dotychczasowe działania kontrolne wobec przedsiębiorców. Skuteczność tych działań z pewnością wzrośnie po wyposażeniu Prezesa UKE w uprawnienia do egzekwowania realizacji przez operatorów pocztowych obowiązków związanych z prowadzoną działalnością (w tym przestrzegania procedur reklamacyjnych), a w przypadkach poważnych naruszeń wydawania decyzji opatrzonych klauzulą natychmiastowej wykonalności.
4.2. Price cap – regulacja cen
Jak podaje UKE, dla zwiększenia skuteczności kontroli cen powszechnych usług pocztowych podjęte zostały także prace nad stworzeniem mechanizmu price cap. Będzie on polegał na ustalaniu maksymalnych pułapów zmian cen tych usług. Projektowane obecnie przepisy w zakresie kontroli cen powszechnych usług pocztowych w oparciu o metodę price cap będą obowiązywały od 2013 roku Tym niemniej, do tego czasu, Prezes UKE może wspierać się modelem price cap w celu określenia warunków brzegowych, które w jego ocenie zapewniają, ze operator świadczący powszechne usługi pocztowe określa ceny zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie Prawo pocztowe.
4.3. Gwarancja świadczenia usługi powszechnej
Harmonijny rozwój usług pocztowych wymaga z jednej strony otwarcia rynku na konkurencję, a z drugiej trwałej gwarancji świadczenia usługi powszechnej. W przypadku, jeśli obowiązek świadczenia usługi powszechnej będzie pociągał za sobą konieczność sfinansowania kosztu netto stanowiącego nieuzasadnione obciążenie finansowe dla operatora świadczącego usługi powszechne, niezbędne będzie przygotowanie odpowiedniej metodologii kalkulacji tego kosztu. Zagadnienie to nabierze szczególnego znaczenia w momencie pełnego otwarcia rynku pocztowego, w związku z koniecznością wdrożenia III Dyrektywy pocztowej do krajowego porządku prawnego.
Prace nad przygotowaniem metodologii kalkulacji kosztu netto zostały rozpoczęte w roku 2010, a ich zakończenie planowane jest na III kwartał 2011 roku. Równolegle trwają prace legislacyjne zmierzające do implementowania tej metody na grunt nowej ustawy Prawo pocztowe.
5. Zakończenie
Wydaje się, że otwarcie rynku najlżejszych przesyłek do 50 g na konkurencję spowoduje wzmożoną walkę o udziały w tym segmencie. Skoncentruje się ona zapewne na nadawcach masowych, gdyż to oni generują większość obrotów w tym obszarze. Według UKE, niewątpliwym atutem Poczty Polskiej SA w tej walce będzie rozbudowana sieć pocztowa, pozwalająca dotrzeć do odbiorców w całym kraju, a na tym z reguły zależy dużym nadawcom takim jak: operatorzy telekomunikacyjni, banki czy organy administracji publicznej.
Aktywne działanie Prezesa UKE nie jest gwarancją przyspieszenia transformacji Poczty Polskiej SA. Na tym polu konieczna jest przede wszystkim aktywna współpraca Poczty Polskiej S.A. i Ministerstwa Infrastruktury. Aktywność powinna polegać nie tylko na forsowaniu przepisów prawnych korzystnych dla operatora publicznego, ale przede wszystkim chęć zrozumienia nowych reguł rynkowych, wyciągnięcia właściwych wniosków i poszukiwania nowych rozwiązań mogących przyczynić się do sukcesu Poczty Polskiej SA w warunkach wolnej konkurencji. Dotychczasowa działalność Prezesa UKE polegała na inspirowaniu wszystkich uczestników rynku poprzez udzielanie wskazówek i wyjaśnień, a także wskazywanie nieprawidłowości w ramach prowadzonych kontroli i badań.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl