UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
2011-04-30 00:11
Udział przedsiębiorców telekomunikacyjnych w rynku stacjonarnym pod względem liczby linii abonenckic © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2010
1. Rynek telekomunikacyjny 2005 r.14 stycznia 2006 r. Urząd Regulacji Telekomunikacji i Poczty (URTiP) przekształcony został w Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE). 8 maja 2006 r. Prezes Rady Ministrów, Kazimierz Marcinkiewicz, powołał Annę Streżyńską na Prezesa UKE. Celem zobrazowania punktu wyjściowego, z którego startował nowy Regulator oraz lepszego pokazania zmian, jakie nastąpiły w trakcie jego pięcioletniej kadencji, w rozdziale przedstawiono charakterystykę rynku telekomunikacyjnego w 2005 r., tj. bezpośrednio przed utworzeniem nowego organu.
Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych, mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży tych usług, wyniosła w 2005 r. ok. 37 mld zł. Wydatki na inwestycje ogółem osiągnęły wartość ok. 6 mld zł.
1.1 Telefonia stacjonarna
fot. mat. prasowe
Udział przedsiębiorców telekomunikacyjnych w rynku stacjonarnym pod względem liczby linii abonenckic
Jeśli chodzi o liczbę łączy to wyniosła ona ogółem ok. 12 mln. Największy udział (prawie 90%) przypadł TP, pomimo zanotowanego spadku w stosunku do 2004 r. Operatorzy alternatywni posiadali tylko ok. 10% rynku.
fot. mat. prasowe
Średnie miesięczne wydatki na usługi telefonii stacjonarnej w krajach UE [Euro, z VAT].
1.2. Telefonia ruchoma
Według informacji dostarczonych przez UKE, w 2005 r. usługi telefonii ruchomej oferowało jedynie trzech operatorów: Polkomtel SA, Polska Telefonia Komórkowa Centertel Sp. z o.o. oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. Prowadzony przez Prezesa UKE rejestr przedsiębiorców telekomunikacyjnych wykazywał aż 58 operatorów wirtualnych (ang. Mobile Virtual Network Operator, MVNO), ale żaden nie rozpoczął działalności.
Wartość polskiego rynku telefonii ruchomej, mierzonej wielkością przychodów ze sprzedaży usług, wynosiła na koniec roku ok. 17 mld zł.
Z usług telefonii ruchomej korzystało niewiele ponad 29 mln użytkowników, co dawało penetrację rynku na poziomie ok. 76,4%. Stanowiło to jeden z najniższych wskaźników w UE, dla której średnia wynosiła 91%.
fot. mat. prasowe
Penetracja i liczba użytkowników w latach 2000-2005 r.
Każdy z wymienianych podmiotów posiadał ok. 1/3 udziału w rynku, zarówno pod względem czasu połączeń głosowych, przychodów, jak również liczby użytkowników.
fot. mat. prasowe
Struktura udziałów pod względem przychodów, liczby użytkowników i czasu połączeń głosowych
Badania konsumenckie dowodziły, że na usługi telefonii ruchomej ponad 38% Polaków wydawało powyżej 100 zł.
fot. mat. prasowe
Odsetki osób płacących w poszczególnych kategoriach cenowych
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl