UKE a rynek telekomunikacyjny 2006-2011
2011-04-30 00:11
Przeczytaj także: Firmy a rynek telekomunikacyjny 2010
Wartość polskiego rynku usług telekomunikacyjnych, mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży usług, w 2009 r. wyniosła ponad 42 mld zł, co w stosunku do 2005 r. stanowiło wzrost o prawie 12%.
Według UKE, całkowite nakłady inwestycyjne w sektorze telekomunikacyjnym na koniec 2009 r. wzrosły o ponad 32% w stosunku do 2005 r. i wyniosły prawie 8 mld zł. Największe nakłady inwestycyjne dotyczyły sektora telefonii ruchomej. Na tym polu najaktywniejszymi graczami są nowe podmioty na rynku – P4, Aero2 i CenterNet. Podobnie jak w latach ubiegłych, pod koniec 2010 roku Prezes UKE zlecił przeprowadzenie badania konsumenckiego. Ocena funkcjonowania polskiego rynku telekomunikacyjnego w oczach respondentów była zdecydowanie wyższa niż w 2005 r.
fot. mat. prasowe
Jak ogólnie ocenia Pan(i) polski rynek telekomunikacyjny (telefonię stacjonarną, komórkową, Internet
Jak ogólnie ocenia Pan(i) polski rynek telekomunikacyjny (telefonię stacjonarną, komórkową, Internet i telewizję) pod względem jego funkcjonowania, (w %, n=1600)
Wśród respondentów dominowała pozytywna ocena funkcjonowania polskiego rynku telekomunikacyjnego. Zdecydowanie najlepiej oceniono rynek telefonii ruchomej – średnia 4,1 na 5-stopniowej skali. Dobrze oceniany był też rynek telewizji i Internetu – uzyskały one średnie 3,9 oraz 3,7.
3.1. Telefonia stacjonarna
fot. mat. prasowe
Udziały przedsiębiorców telekomunikacyjnych w rynku pod względem liczby linii abonenckich i przychod
Udziały przedsiębiorców telekomunikacyjnych w rynku pod względem liczby linii abonenckich i przychodów, w 2009 r.
Przeprowadzone pod koniec 2010 r. badanie konsumenckie pokazało, że w latach 2006-2010 o 22% spadła średnia wysokość rachunku za telefon stacjonarny. Zmalała również wysokość średniej opłaty za abonament, w 2010 r. wynosiła średnio ok. 44,5 zł. Była więc niższa o ok. 7% w stosunku do roku 2007, kiedy oscylowała w granicach 48 zł. Dzięki WLR usługi świadczone przez operatorów alternatywnych są obecnie o ok. 18% tańsze niż oferowane przez TP.
fot. mat. prasowe
Wejścia na rynek telefonii ruchomej poszczególnych operatorów (marki)
Wejścia na rynek telefonii ruchomej poszczególnych operatorów (marki)
3.2. Telefonia ruchoma
Z danych przedstawionych przez UKE, od 2007 r. rynek zaczął się rozwijać dynamicznie, działalność rozpoczęło 21 nowych operatorów telefonii ruchomej, w tym czterech infrastrukturalnych.
Wartość rynku telefonii ruchomej, mierzona przychodami z usług detalicznych, wzrosła w stosunku do 2005 r. o ponad 9% i wyniosła ok. 18,6 mld zł. Przychody z telefonii ruchomej w 2009 r. stanowiły ponad 44% przychodów całego rynku telekomunikacyjnego. Penetracja telefonii komórkowej w Polsce wyniosła na koniec I poł. 2010 r. ok. 118,9% co oznacza, że w naszym kraju jest ponad 45 mln aktywnych numerów telefonii ruchomej. W stosunku do 2005 r. nastąpił zatem wzrost o 55%.
fot. mat. prasowe
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja w okresie 2005 r. - I poł. 2010 r.
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja w okresie 2005 r. - I poł. 2010 r.
Oceniając decyzje podjęte przez Prezesa UKE w zakresie asymetrii, warto zaznaczyć, iż przypadek P4 jest jednym z nielicznych europejskich przykładów operatora, który pomimo wyraźnego opóźnienia w wejściu na rynek telekomunikacyjny z roku na rok coraz lepiej konkuruje z operatorami zasiedziałymi (na koniec I poł. 2010 r. osiągnął prawie 10% udział w rynku pod względem liczby użytkowników i 5,2% pod względem uzyskanych przychodów).
fot. mat. prasowe
Procentowe udziały operatorów na rynku telefonii ruchomej pod względem przychodów i liczby użytkowni
Procentowe udziały operatorów na rynku telefonii ruchomej pod względem przychodów i liczby użytkowników wg stanu na koniec czerwca 2010 r.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl