Gospodarka morska w Polsce 2010
2011-05-02 12:31
Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2009
W porównaniu z rokiem poprzednim przewozy te spadły o 10,0%. Przewozy pasażerskie statkami żeglugi przybrzeżnej w komunikacji międzynarodowej w 2010 r. wyniosły 4,2 tys. pasażerów (spadek o 5,3% w stosunku do roku poprzedniego), co stanowiło 0,8% liczby pasażerów przewiezionych statkami morskiej floty przybrzeżnej.
Wykonana praca przewozowa w rejsach przybrzeżnych ogółem w 2010 r. wyniosła 10142,2 tys. pasażerokilometrów i była niższa o 32,3% w porównaniu do roku 2009, w tym w przewozach pasażerskich pomiędzy polskimi portami morskimi wyniosła 9292,7 tys. pasażerokilometrów (91,6% pracy przewozowej ogółem) i zmniejszyła się o 33,8% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Praca przewozowa zrealizowana w rejsach przybrzeżnych w komunikacji międzynarodowej wyniosła 849,5 tys. pasażerokilometrów, co stanowiło 8,4% pracy przewozowej ogółem i była mniejsza niż w roku poprzednim o 9,0%.
2. Produkcja statków morskich
fot. mat. prasowe
Produkcja statków i portfel zamówień w 2010 r.
Produkcja statków i portfel zamówień w 2010 r.
Pojemność brutto (GT) statków, których produkcję sfinalizowano w 2010 r. wyniosła 38,6 tys. i była niższa o 86,2% w porównaniu z rokiem poprzednim.
Miernik produkcyjności stoczni, tj. skompensowana pojemność rejestrowa brutto zbudowanych w 2010 r. statków wyniosła 90,0 tys. CGT i była mniejsza od uzyskanej w 2009 r. o 62,8%.
W 2010 r. 62,5% całkowitej produkcji stoczniowej stanowiły statki nietowarowe, a 12,5% promy.
3. Porty morskie
fot. mat. prasowe
Struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2010 r.
Struktura obrotów ładunkowych według portów morskich w 2010 r.
W 2010 r. w porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost obrotów ładunkowych we wszystkich portach, największy w Elblągu (dwudziestopięciokrotnie), Władysławowie (o 263,9%), Policach (o 128,1%), Ustce (o 100,0%), Darłowie (o 71,7%), Kołobrzegu (o 51,9%), Świnoujściu (o 51,8%) i Gdańsku (o 40,9%).
Największy udział w strukturze obrotów ładunkowych miały ładunki masowe suche – 40,8% (w tym węgiel i koks – 19,9%), ładunki masowe ciekłe – 30,6% (w tym ropa naftowa i produkty naftowe – 28,0%) oraz ładunki w kontenerach dużych (13,2%). W 2010 r. w porównaniu z 2009 r. odnotowano wzrost obrotów wszystkich grup ładunkowych: kontenery duże (o 53,7%), masowe ciekłe (o 42,1%), masowe suche (o 26,3%), toczne samobieżne (o 25,2%), toczne niesamobieżne (o 7,0%) oraz pozostałe ładunki drobnicowe (o 6,9%).
fot. mat. prasowe
Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w 2010 r.
Struktura obrotów ładunkowych według grup ładunkowych w 2010 r.
W 2010 r. krajowy obrót morski stanowił 1,5% obrotów ogółem, tj. o 7,7% więcej niż w roku poprzednim. W międzynarodowym obrocie morskim przeładowano łącznie 58,6 mln ton ładunków (98,5% obrotów ogółem), tj. o 32,5% więcej niż w 2009 r. Największy udział w międzynarodowych obrotach miała wymiana z krajami europejskimi (80,1%, w tym z krajami Unii Europejskiej – 67,9%), Ameryką Północną – 6,5%, Azją – 6,1%, Ameryką Południową i Środkową – 3,8% oraz Afryką – 3,5%. Największy udział w obrotach polskich portów miały ładunki transportowane w relacji z następującymi krajami: Szwecja – 13,2%, Niderlandy – 12,6%, Niemcy – 10,1%, Wielka Brytania – 6,7%, Norwegia – 6,7%, Rosja – 6,0%, Stany Zjednoczone – 5,9%.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl