eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyGospodarka morska w Polsce 2010

Gospodarka morska w Polsce 2010

2011-05-02 12:31

Przeczytaj także: Gospodarka morska w Polsce 2009


Obrót ładunków tranzytowych w 2010 r. wyniósł 15,5 mln ton i zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o 87,1%. Najwięcej ładunków tranzytowych przeładowano w portach: Gdańsk (78,8%), Świnoujście (12,9%) oraz Szczecin (8,1%). Wzrost obrotów ładunków tranzytowych odnotowano w porcie Gdańsk (o 132,8%) oraz Świnoujście (o 40,4%), a spadek w Gdyni (o 33,8%) i Szczecinie (o 19,7%).

Ponad połowę ładunków tranzytowych stanowiły ładunki masowe ciekłe (64,6%, w tym ropa naftowa – 64,2%), kontenery duże (14,2%), ładunki masowe suche (9,0%, w tym węgiel i koks – 5,1%). Największy wzrost przeładunku ładunków tranzytowych w 2010 r. w porównaniu z rokiem poprzednim dotyczył innych ładunków drobnicowych (o 157,8%), ropy naftowej (o 94,2%), węgla i koksu (o 60,2%), natomiast spadek produktów leśnych (o 37,5%) i zboża (o 21,3%).

Tranzyt morsko-lądowy stanowił w 2010 r. 21,9% (w 2009 r. – 26,8%) obrotu ładunków tranzytowych, tranzyt lądowo-morski – 63,1% (rok wcześniej – 66,5%), tranzyt morski – 15,0%, (rok wcześniej – 6,7%).

Głównymi krajami tranzytującymi w tranzycie morsko-lądowym i lądowo-morskim były: Rosja (62,5%), Niemcy (17,5%), Republika Czeska (9,2%), Słowacja (5,5%), Węgry (1,6%) i Austria (0,8%).

fot. mat. prasowe

Struktura obrotu ładunków tranzytowych według portów morskich w 2010 r.

Struktura obrotu ładunków tranzytowych według portów morskich w 2010 r.


W 2010 r. w polskich portach rozpoczęło lub zakończyło podróż morską 2655,4 tys. osób, tj. o 7,0% więcej niż w 2009 r. Statkami w ruchu międzynarodowym pływało 1541,1 tys. pasażerów, w tym 82,5% w relacji z portami szwedzkimi, 9,0% – niemieckimi, 6,8% – duńskimi, 1,5% – fińskimi.

Do polskich portów morskich przypłynęło na wycieczkowcach w celach turystycznych około 140,5 tys. osób, które po zwiedzeniu atrakcji turystycznych w porcie lub okolicy, kontynuowały swoją zagraniczną podróż. Większość tych pasażerów odwiedziła Gdynię (80,4%) a także Gdańsk (10,9%) oraz Szczecin (8,5%).

Do polskich portów zawinęło w 2010 r. 19947 statków (o 0,1% mniej niż rok wcześniej) o pojemności brutto 168,7 mln i nośności 116,0 mln ton. Zwiększyła się w porównaniu z 2009 r. średnia wielkość statków: pojemność brutto o 13,8%, pojemność netto o 12,6%, a nośność statków o 22,4%. Większość statków stanowiły drobnicowce niespecjalistyczne (7133 statki o pojemności brutto 107,5 mln i nośności 37,0 mln ton), statki pasażerskie (6578 statków o pojemności brutto 7,6 mln i nośności 1,2 mln ton, w tym 240 wycieczkowców o pojemności brutto 5,2 mln i nośności 728,0 tys. ton), statki do przewozu ładunków masowych ciekłych (2053 statki o pojemności brutto 16,2 mln i nośności 27,0 mln ton), statki do transportu ładunków masowych suchych (2004 statki o pojemności brutto 15,4 mln i nośności 24,4 mln ton).

fot. mat. prasowe

Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich w 2010 r.

Międzynarodowy ruch pasażerów w portach morskich w 2010 r.

Większość jednostek przypływających do polskich portów to statki należące do polskich przewoźników (9424 statki o pojemności brutto 65,8 mln i nośności 20,1 mln ton), Niemiec (3103 statki o pojemności brutto 9,6 mln i nośności 11,2 mln ton), Szwecji (1383 statki o pojemności brutto 24,2 mln i nośności 8,5 mln ton) oraz Danii (1372 statki o pojemności brutto 14,8 mln i nośności 19,4 mln ton).

W 2010 r. w ruchu międzynarodowym pływało 69,3% statków, które zawinęły do polskich portów, a ich pojemność brutto stanowiła 96,6% statków wchodzących do polskich portów, pojemność netto odpowiednio – 96,4%, a nośność – 95,0%.

poprzednia  

1 ... 3 4 5

następna

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: