Polscy importerzy i eksporterzy optymistyczni
2011-05-05 09:54
Przeczytaj także: Zdrowy rozwój polskiej firmy
Obawy polskich eksporterów i importerów budzi natomiast ryzyko kursowe. Wskazują na to odpowiedzi udzielone przez nich na pytanie o oczekiwania dotyczące kształtowania się kursów walut w perspektywie 6 miesięcy. Aż 36% respondentów obawia się, że notowania walut zmienią się na niekorzyść i negatywnie wpłyną na warunki prowadzenia biznesu. Tyle samo firm odpowiedziało, że zmiany będą neutralne (nie będą ani korzystne, ani niekorzystne) z punktu widzenia prowadzonej przez nie działalności, a tylko 19% oczekuje zmian korzystnych dla ich biznesu. „Kursy walut to bardzo ważny aspekt działalności na rynku międzynarodowym. Mogą one zaważyć na powodzeniu współpracy z zagranicznym kontrahentem”, mówi ekspert HSBC. O ich znaczeniu świadczy fakt, że 55% polskich przedsiębiorców wskazało na wahania kursów walut jako największą barierę rozwoju handlu międzynarodowego. I ten rodzaj ryzyka można ograniczyć, przy wykorzystaniu odpowiednich narzędzi. „Firmy zniechęciły się do korzystania z rozwiązań zabezpieczających je przed ryzykiem kursowym po problemach z opcjami związanych z gwałtownym osłabieniem złotego na przełomie 2008 i 2009 roku. Opcje to jednak tylko jedno z wielu rozwiązań pozwalających na ochronę biznesu przed niekorzystnymi zmianami na rynku walutowym”, mówi Andrzej Puta. Do tego celu można wykorzystać również takie instrumenty jak faktoring pełny, dyskonto akredytywy eksportowej czy forwardy walutowe.
fot. mat. prasowe
Największe bariery w eksporcie i imporcie (najbliższe 6 miesięcy)
Największe bariery w eksporcie i imporcie (najbliższe 6 miesięcy)
Informacje o badaniu
Badanie Trade Confidex Index zostało przeprowadzone przez firmę badawczą TNS w okresie od 17 lutego do 30 marca 2011 roku na próbie 6390 firm zaangażowanych w międzynarodową wymianę handlową z 21 krajów (Australii, Indii, Hongkongu, Chin, Singapuru, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wietnamu, Indonezji, Malezji, Stanów Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Brazylii, Kanady, Francji, Niemiec, Meksyku, Arabii Saudyjskiej, Argentyny, Egiptu, Turcji i Polski). W badaniu wzięło udział 300 polskich przedsiębiorstw o rocznych obrotach na poziomie od 15 do 250 mln USD. Na podstawie wyników tego badania kalkulowany jest Wskaźnik Nastrojów w Handlu HSBC (HSBC Trade Confidence Index). W ujęciu globalnym lub regionalnym stanowi średnią (nieważoną) wyników uzyskanych we wszystkich krajach objętych badaniem. Na poziomie poszczególnych rynków stanowi średnią (nieważoną) wyników uzyskanych na poziomie krajowym. Wskaźnik ten może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza najsłabsze nastroje, 200 - najlepsze, a 100 to poziom neutralny.
Przeczytaj także:
Firmy produkcyjne odczuwają poprawę

1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania przedsiębiorców, polskie firmy, badania firm, przedsiębiorcy, nastroje przedsiębiorców, eksporterzy, importerzy