Rynek reklamy w Polsce I kw. 2011 r.
2011-05-05 12:20
Struktura wydatków rynku mediowego © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Reklama telewizyjna wciąż na topie
I. Rynek ogółem
fot. mat. prasowe
Struktura wydatków rynku mediowego
Inwestycje w reklamę telewizyjną osiągnęły poziom 839 mln złotych, rosnąc o 6,6% w stosunku do roku ubiegłego. Wydatki na pozostałe media spadły. Gazety i magazyny odnotowały spadki o 0,2% i 0,3% w 1kw. 2011 roku do poziomów 143mln i 179mln złotych. Wydatki na kino i outdoor zmalały w stosunku do pierwszego kwartału 2010 odpowiednio o 4,1% i 5,2% do poziomów 19 i 115 mln złotych netto.
fot. mat. prasowe
EqGRP wygenerowane w poszczególnych grupach kanałów
II. Media
Telewizja
Oglądanie telewizji deklarowało w 2010 roku 95,5% wszystkich Polaków, czyli o prawie 2 p.p. więcej, niż rok wcześniej. Co istotne, zmienia się obecny profil widza. Czas spędzony przed telewizorem kształtował się na stabilnym poziomie, osiągając w 1Q 2011 roku średni poziom 219 minut.
Coraz istotniejszą rolę odgrywają kanały tematyczne, przy których w 2011 roku widz spędził średnio 60 minut, czyli aż o 7 minut więcej niż przed rokiem.
Z raportu wynika, że największy udział w liczbie generowanych EqGRP na rynku miała kolejno Grupa TVP – 29%, Grupa TVN – 27% oraz Grupa Polsat – 26%. Największy wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym odnotowało TV4 i brokerzy kanałów tematycznych – At Media i Discovery.
fot. mat. prasowe
Trzy najpopularniejsze programy wg typu
Największą popularnością cieszyły się seriale (tu najchętniej oglądane: TVP2 - M jak Miłość), programy rozrywkowe (TVN – X-Factor) oraz informacyjne (TVP1 - Wiadomości).
Największy udział w wydatkach telewizyjnych miały sektory: żywność i napoje, farmaceutyki, telekomunikacja oraz higiena i pielęgnacja. Utworzyły one łącznie 58% wszystkich wydatków na to medium.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl