Przeczytaj także: Reklama telewizyjna wciąż na topie
Kino
fot. mat. prasowe
Pierwszy kwartał przyniósł duże zmiany na rynku reklamy kinowej. Sumaryczna liczba reklam zmalała w stosunku do 1Q 2010 roku, zaś za pozycję lidera wysunęło się Multikino z 54% udziałem liczby reklam.
III. Sektory
Pięć spośród siedmiu największych sektorów rynku reklamy odnotowało wzrosty w pierwszym kwartale 2011 roku. Największą dynamikę wykazały sektory telekomunikacji, higieny i pielęgnacji oraz farmaceutyków, rosnąc o odpowiednio 28%, 20% i 17%.
W przypadku farmaceutyków, higieny i pielęgnacji i żywności wiodącą rolę odgrywała telewizja. Handel charakteryzował się w I kwartale 2011 roku najwyższym udziałem gazet, radia i outdooru, które utworzyły odpowiednio 25%, 18% i 19% budżetów reklamodawców z tego sektora. Największy udział Internetu, podobnie jak przed rokiem, charakteryzował branże finansów (28%) oraz motoryzacji (19%).
fot. mat. prasowe
Media split w ramach poszczególnych sektorów
Media split w ramach poszczególnych sektorów
W sektorze farmaceutyków wzrost liczby reklamodawców przełożył się na podwyższenie konkurencji – średnie wydatki na jeden podmiot wzrosły o 7%.
Na rynku finansów liczba reklamodawców utrzymała się na poziomie podobnym do roku ubiegłego, lecz średnie wydatki na podmiot spadły aż o 17%.
Reklamodawcy na rynku higieny i pielęgnacji istotnie zwiększyli swoje budżety, zaś sam rynek został „oczyszczony” z podmiotów mniej istotnych. Odejście z rynku najmniejszych reklamodawców (i tym samym obniżenie się liczby podmiotów o 15%) przełożyło się na wzrost średnich wydatków na podmiot aż o 41%.
fot. mat. prasowe
Liczba reklamodawców a średnie wydatki w sektorze
Liczba reklamodawców a średnie wydatki w sektorze
Reklamodawcy z sektora finansów najczęściej spośród analizowanych branż wykorzystywali szeroki dobór mediów.
W sektorach żywności, telekomunikacji i pielęgnacji najczęściej wykorzystywanym środkiem przekazu w kampaniach jednomediowych były magazyny. W sektorze finansów najczęściej wybieranym medium były gazety, zaś w handlu – radio jako medium call to action.
IV. Województwa
Najsilniej pod względem całościowego zakresu dotarcia mediów rozwinęły się w I kwartale 2011 roku województwa lubelskie i warmińsko-mazurskie, odnotowując wzrost liczby emisji radiowych reklam regionalnych, generowanych EqGRP i liczby dostępnych mediów. Na kolejnych miejscach uplasowały się województwa zachodniopomorskie, i kujawsko-pomorskie
fot. mat. prasowe
Zmiany w poziomie inwestycji oraz konsumpcji poszczególnych mediów wg województw
Zmiany w poziomie inwestycji oraz konsumpcji poszczególnych mediów wg województw
Najwięcej EqGRP wygenerowały województwa śląskie (7,6% całości), łódzkie (7,4%), lubelskie (7%). Najwyższy stosunek liczby wygenerowanych EqGRP do liczby ludności odnotowały województwa opolskie, lubuskie i podlaskie. Najniższy stosunek – woj. śląskie, małopolskie oraz mazowieckie.
V. Prognoza
MPG prognozuje, że w roku 2011 łączna wartość rynku reklamy netto wzrośnie o 6% w stosunku do roku poprzedniego.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl