Ranking najcenniejszych marek 2011
2011-05-09 11:36
Najcenniejsze marki świata – 2011 © fot. mat. prasowe
Należąca do grupy WPP Firma Millward Brown Optimor ogłosiła wyniki rankingu najcenniejszych marek świata na rok 2011. W tegorocznym zestawieniu znalazło się 19 marek z rynków wschodzących. Najcenniejszy okazał się Apple, wyprzedzając Google, który zajmował pozycję lidera przez 4 lata.
Przeczytaj także: Ranking Value-D polskich marek
fot. mat. prasowe
Najcenniejsze marki świata – 2011
Według obliczeń firmy Millward Brown Optimor, będącej częścią grupy WPP, od roku 2006 marka Apple zwiększyła swoją wartość o 859% i obecnie jest warta 153,3 mld USD. Innym ważnym ustaleniem badawczym jest to, że w ostatnim roku, kiedy gospodarka odradzała się po kryzysie, wartość wszystkich marek znajdujących się w pierwszej setce wzrosła o 17%, osiągając poziom 2,4 biliona USD. Jeśli chodzi o pochodzenie geograficzne, to 19 marek, które znalazły się w tegorocznej pierwszej setce BrandZ, pochodzi z rynków BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny) podczas gdy jeszcze w roku 2006 było ich zaledwie 2.
„Marki w coraz większym stopniu przyczyniają się do sukcesów biznesowych” – zauważył David Roth z WPP. „W ostatnim roku gospodarka światowa przeszła z fazy rekonwalescencji w fazę autentycznego wzrostu, a łączna wartość wszystkich marek w rankingu BrandZ Top 100 wzrosła o 64% w stosunku do 2006 r. i wynosi obecnie 2,4 biliona USD. Te marki, które są silne, nie są wprawdzie całkowicie odporne na zawirowania rynkowe, ale są w większym stopniu gotowe na zagrożenia, nowe wyzwania ale także nowe pomysły”.
Ranking BrandZ Top 100, obejmujący najcenniejsze marki świata (Most Valuable Global Brands), jest opracowywany przez Millward Brown Optimor na zlecenie WPP. Ranking opiera się na analizie danych finansowych w połączeniu z pomiarami wartości marek w percepcji konsumentów – na tej podstawie można wskazać 100 najcenniejszych marek świata w ujęciu pieniężnym i ustalić ich kolejność.
„Prowadzone przez nas szacunki wartości marek to potężne narzędzie określające, w jakim stopniu poszczególne firmy są w stanie budować autentyczną i trwałą wartość dla akcjonariuszy” – stwierdziła Eileen Campbell, prezes firmy Millward Brown zajmującej się badaniem marek. „Dzięki dbałości o własną markę oraz nieustannym innowacjom Apple może żądać wysokiej premii za swoje produkty i utrzymywać się na fali mimo turbulencji gospodarczych. Jest to przykład globalnego sukcesu biznesowego, na którym mogą uczyć się inni.”
Eileen Campbell dodała: „Z punktu widzenia liderów biznesu można uznać, że zarządzanie marką jest jedną z kluczowych kompetencji służących budowaniu wartości finansowej w długim okresie. W trakcie 2010 rynki akcji odnotowały globalny wzrost na poziomie 13%, natomiast najsilniejsze marki podnosiły swoją wartość szybciej – o 30%”.
Przeczytaj także:
Ranking najcenniejszych marek 2013
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
marki godne zaufania, najlepsza marka, ranking najcenniejszych marek, ranking marek, najdroższe marki, marki, ranking najsilniejszych marek