Według wyników badania European Trusted Brands 2011 najważniejszą cechą idealnej marki jest jej praktyczność. Takie zdanie podzielają respondenci z prawie wszystkich 16 krajów biorących udział w sondażu. Dla Polaków liczy się jeszcze wysoka klasa marki i jej rozpoznawalność.
Przeczytaj także:
Polacy wybierają polskie marki
Na pierwszym miejscu w rankingu cech decydujących o wyborze marki znajduje się praktyczność (70 proc. zgodności wszystkich ankietowanych). Europejskich konsumentów interesuje też czy marka jest ekologiczna, prosta i dobrze znana. Pomimo dość nielicznych wskazań na cechy ekscytująca i lokalna, to pozostali Europejczycy częściej zwracali uwagę na te cechy marek niż ankietowani Polacy. Decydując o wyborze marki istotne jest też czy jest ona aktywna społecznie (46 proc. odpowiedzi potwierdzających) i czy daną markę lubi dziecko (44 proc.).
Polscy respondenci poproszeni o wskazanie cech charakteryzujących marki, które lubią najczęściej wskazywali: „praktyczna” (71 proc.), „przyjazna w użyciu” (66 proc.), „wysokiej klasy” (65 proc.) oraz „dobrze znana” (niemal 60 proc.). W równym stopniu zwracamy także uwagę na to, czy marka ma tradycję i czy jest nowoczesna (44 proc.), a 52 proc. z nas przy wyborze kieruje się tym, czy markę lubią nasze dzieci. Jesteśmy także, oprócz Rosji, państwem, które przywiązuje największą wagę do zaangażowania marki we wspieranie sztuki.
- Znaczenie marki w decyzjach konsumenckich Polaków ma krótką, ledwie nieco ponad 20-letnią historię. W okresie PRL-u kupowaliśmy to, co akurat ”rzucili” do sklepów. Nie musieliśmy wybierać. Dziś musimy. Mamy teraz do wyboru dziesiątki marek telewizorów, proszków do prania czy biur podróży. Właściwości marek, którymi się kierujemy przy decyzjach zakupu, są wyrazem naszych postaw, oczekiwań, tęsknot, aspiracji i zawodów. I bardziej interesującym przyczynkiem do diagnozy polskiego konsumenta jest to, co nas od innych Europejczyków różni niż to, co nas z nimi łączy. Oto, mimo często podkreślanego konserwatyzmu Polaków, zachowujemy się na współczesnym rynku w sposób pod tym względem niejednoznaczny. Owszem, częściej wybieramy marki dobrze znane, ale zarazem mniej od innych społeczeństw cenimy marki lokalne i tradycyjne, a także większą wagę przywiązujemy do tego, czy marka jest modna i nowoczesna. Sugeruje to, że mamy nie najlepsze doświadczenia z produktami rodzimymi i ciągle nie zaspokoiliśmy jeszcze potrzeby odrabiania zaległości, czyli podążania za nowoczesnością i modą – twierdzi profesor Janusz Czapiński, psycholog społeczny.
Informacje o badaniu
European Trusted Brands to jedno z największych i najszerzej zakrojonych badań konsumenckich, przeprowadzane w Europie przez Reader’s Digest. Oprócz tematyki marketingowej coroczne badanie European Trusted Brands porusza również tematy społeczne. Pozwala na poznanie dominujących nastrojów mieszkańców Europy, postaw i wartości, które kształtują nasze opinie i decyzje, a także zaufania do wielu innych aspektów życia. Badanie European Trusted Brands po raz pierwszy przeprowadzono w 2001 r. Co roku kontynuowane jest ono w kilkunastu krajach europejskich. Tegoroczna - jedenasta już edycja badania - została przeprowadzona w 16 krajach europejskich. Kraje, które zostały objęte tegorocznym badaniem to: Austria, Belgia, Czechy, Finlandia, Francja, Holandia, Niemcy, Polska, Portugalia, Rosja, Rumunia, Szwajcaria, Szwecja i Węgry oraz po raz pierwszy Chorwacja i Słowenia. Wzięło w niej udział 33 005 respondentów. Badanie realizowano metodą kwestionariusza on-line lub ankiety pocztowej w okresie sierpień – październik 2010 r. Respondenci zostali wybrani spośród wielomilionowej bazy prenumeratorów miesięcznika Reader’s Digest. Jak co roku próba została dobrana tak, aby odzwierciedlała szeroki profil badanej populacji.