Skuteczny e-mail marketing
2004-11-26 00:21
Przeczytaj także: Marketing bezpośredni: 10 najczęstszych błędów
Chociaż wielu z nas, użytkowników sieci posiada zainstalowane programy do odrzucania niechcianych wiadomości e-mail, to i tak bardzo często "padamy ofiarą" spamu. Dlatego właśnie, tuż obok pop-up’ów, tę formę przekazu reklamowego w Internecie wymieniamy w kontekście jak najbardziej negatywnym. Jednak nie możemy ulegać złudzeniom, że wiadomość elektroniczna, która nie jest akceptowana przez odbiorcę, może być uznana za przemyślane i profesjonalne narzędzie marketingowe. Nie może nim być twór, który niejako z automatu powoduje reakcję niechęci i odrzucenia. Pozostawia zatem złe odczucia i rzadko staje się efektywnym zabiegiem reklamowym.Zupełnie inaczej jest w przypadku dobrze skonstruowanych e-maili marketingowych. Zbudowanych tak aby ich treść, dobór grupy adresatów, a przede wszystkim kontekst były podporządkowane strategii informacyjnej nadawcy. Nie możemy zapominać bowiem, że rola internetowego marketingu bezpośredniego, jest coraz poważniejsza. Jej siłę udowadniają z kolei poprawnie prowadzone kampanie przy pomocy wiadomości e-mail.
E-mail może być skuteczny
Spam jest tylko jednym z rodzajów wiadomości poczty elektronicznej, która dociera do użytkowników sieci w celach "marketingowych". Badania wskazują, że o ile spam traktowany jest bardzo negatywnie, to inne formy e-mail marketingu są bardzo skutecznym narzędziem reklamowym. Jego niepodważalnymi zaletami jest szybkość kontaktu z klientem, jego bezpośredniość, możliwość dokładnego mierzenia efektywności przekazu oraz niska cena w porównaniu z innymi mediami.
Nie możemy jednak popadać ze skrajności w skrajność. Nie każdy wysłany przez nas e-mail promujący czy to nasz produkt, czy wykonywaną przez nas usługę, będzie skuteczny. Chociaż klikalność w linki umieszczone w e-wiadomościach reklamowych jest wyższa niż w przypadku chociażby banerów to, aby był on efektywny, co oznacza skuteczny i tani, musi spełniać szereg warunków.
Adresaci, kluczem do dobrego mailingu
Najważniejszy z nich to odpowiedni dobór grupy odbiorców. Pamiętajmy, że jest to przekaz bezpośredni. W tym tkwi cała jego siła. Dlatego osoby, którym wyślemy informację handlową, muszą być starannie wybrane. Najlepiej, aby baza adresów e-mail, zawierała informacje o osobach faktycznie będącymi naszymi klientami. Internauci, którzy sami podają adres swojej skrzynki internetowej, poprzez wypełnienie kwestionariusza na stworzonej na nasze potrzeby stronie, czy przy okazji innych kampanii reklamowych (np. przez nie internetowe działania BTL naszej firmy, konkursy, ankiety, itp.), będą zazwyczaj o wiele chętniej czytać dostarczane im wiadomości. Skuteczność e-mailingu wysyłanego przy użyciu baz zewnętrznych, kupowanych na potrzeby kampanii, nie musi być mniejsza. Jednak w takim wypadku musimy liczyć się z możliwością częstszego lądowania naszych przekazów w koszach na śmieci Internautów. Dlatego niebagatelne jest również aby przy wyborze dostawcy bazy mailingowej kierować się rzetelnością oferującej ją firmy. Musimy mieć pewność, że adresaci chcą, bądź są poinformowani (np. w czasie zakładania darmowego konta pocztowego), o możliwości wysyłania na ich adres reklam.
Kontekst
Po odpowiednim doborze adresatów, najbardziej istotna jest treść niesiona przez wiadomość e-mail. Ważne jest oczywiście to, o czym informujemy, ale również - w jaki sposób. Nie możemy zatem zapominać, że jest to przekaz internetowy, który pokaże się na ekranie monitora, często jedynie w wydzielonym oknie do podglądu wiadomości w programie pocztowym. Pamiętajmy też, że sieć rządzi się innymi prawami niż pozostałe media. Konieczna jest optymalizacja informacji. Liczy się, co pokazują wyniki badań, poprawna forma i styl dopasowany do kontekstu przekazu i wymagań Internetu.
oprac. : Marcin Fiedziukiewicz / OPCOM.pl