Social media a poszukiwanie pracy
2011-05-18 00:15
Przeczytaj także: Pasywne poszukiwanie pracy
Najnowszy sondaż Instytutu Badawczego Randstad dedykowany mediom społecznościowym objął swoim zasięgiem ponad 13.000 pracowników z 29 krajów na pięciu kontynentach. Celem badania było sprawdzenie jak pracownicy wykorzystują społeczności internetowe w życiu zawodowym.67% pracowników jest obecnych w społecznościach
Rezultaty pokazują, że aż 2 na 3 uczestników badania w naszym kraju posiada profil osobisty w przynajmniej jednej społeczności. Wynik ten jest podobny do średniej dla wszystkich biorących udział w badaniu krajów. Jak zaznacza Agnieszka Bulik, Członek Zarządu Randstad: - Duże wykorzystanie tego typu portali ma miejsce przede wszystkim w krajach o dużym udziale młodych pracowników, takich jak Chiny (90%) i Indie (90%). Najwyższy odsetek pracowników posiadających profil społecznościowy został odnotowany w Chile – 92%, z kolei Japonia odznacza się najniższym wynikiem (43%).
W społeczności łatwiej szukać pracy
Ponad połowa polskich respondentów (54%) uważa, że obecność w mediach społecznościowych może pomóc w znalezieniu pracy.
Co drugi badany używa społeczności jako źródła wiedzy o potencjalnym pracodawcy (55%) podczas przygotowań do rozmowy kwalifikacyjnej. Informacje te pozwalają też respondentom na nabranie wyobrażenia o kulturze organizacyjnej firmy (54%). - Co istotne - podkreśla Agnieszka Bulik – blisko połowa respondentów ufa informacjom znajdowanym w społecznościach, a dla aż 61% badanych negatywne komentarze dotyczące potencjalnych pracodawców są wystarczającym powodem, aby nie starać się o stanowisko w takiej firmie.
Profil osobisty – treść monitorowana
Zdecydowana większość polskich respondentów badania (67%) jest świadoma faktu, że pracodawca może obserwować prywatny profil pracownika w mediach społecznościowych. Jednocześnie co trzeci pytany (37%) przyznał, że używa swojego profilu świadomie w celu prezentowania siebie jako pracownika. Zdecydowana większość badanych (89%) deklaruje jednak, że korzysta z mediów społecznościowych jedynie w celach prywatnych – do śledzenia wiadomości dotyczących ich rodzin, bliskich i znajomych. - Odpowiedzi polskich badanych nie odbiegają w tej kwestii od średniej dla pozostałych krajów biorących udział w projekcie. Wyjątkiem są Indie, gdzie aż 78% respondentów zadeklarowało, że używa mediów społecznościowych, aby zaprezentować się profesjonalnie - zaznacza Agnieszka Bulik.
Wolnoć Tomku w swoim domku? – pracodawcy nie czuwają nad treścią wpisów pracowników
Co drugi polski badany przyznał, że jego pracodawca umożliwia mu w czasie pracy dostęp do portali społecznościowych (52%), przy czym zdaniem zdecydowanej większości (66%) aktywność w portalach nie koliduje z ich obowiązkami zawodowymi. Znacząca grupa (40%) deklarowała z kolei, że czerpie wymierne korzyści z obecności w mediach społecznościowych w swojej pracy zawodowej. - Wyniki badania pokazują jednak, że stosunkowo niewielu pracodawców wykorzystuje i świadomie kontroluje potencjał mediów społecznościowych - zaledwie 1/3 firm wprowadziła wytyczne dotyczące prezentacji pracowników w internetowych społecznościach w kontekście wizerunku pracodawcy – podkreśla Agnieszka Bulik. - W zakresie regulacji tej kwestii znowu przodują Indie (70%) oraz Chiny (52%). Z kolei w Czechach takie wytyczne są udostępniane jedynie sporadycznie – dodaje.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl