E-learning: edukacja na odległość
2011-05-19 12:26
Przeczytaj także: E-learning a studia tradycyjne
Oto przykład pewnej firmy średniej wielkości, która skorzystała z e-learningu:
Problem/wyzwanie:
- Szybki rozwój i częsta modyfikacja produktów.
- Częste interwencje pracowników serwisu w błahych sprawach.
- Konieczność autoryzacji sieci partnerów i reprezentantów handlowych luźno związanych z firmą, którzy do tej pory wiedzę dotyczącą produktów zdobywali z materiałów tekstowych i rzadko organizowanych szkoleń.
- Brak programów i ścieżek szkoleniowych pracowników i partnerów handlowych.
- Zostały stworzone szczegółowe opisy kompetencji i umiejętności sprzedawców i pracowników technicznych, a następnie programy szkoleń i ścieżki rozwoju.
- Ze względu na bardzo rozwiniętą sieć sprzedaży zdecydowano, że wszystkie szkolenia dotyczące produktów i technik sprzedaży będą organizowane w formie e-learningowej, a szkolenia techniczne w formie mieszanej: początkowo e-learningowej, następnie w postaci tradycyjnych warsztatów i ponownie konsultacji online.
- Wprowadzono dwa rodzaje autoryzacji partnerów, polegające na wydawaniu certyfikatów dla sprzedawców i pracowników technicznych partnerów biznesowych. W celu uzyskania certyfikatu konieczne było zaliczenie kilku kursów polegających na samodzielnej nauce i wzięcie udziału w kilku sesjach online. Pracownicy techniczni brali również udział w egzaminie praktycznym.
- Z powodu braku specjalistów IT zdecydowano się na skorzystanie z systemu utrzymywanego przez firmę zewnętrzną: wykupiono na rok konta dla 200 użytkowników, z możliwością comiesięcznej zmiany użytkownika i pobierania opłat za szkolenia od partnerów biznesowych.
W ciągu pierwszego roku zmniejszono o połowę liczbę interwencji serwisu w błahych sprawach, a czas reakcji serwisu skrócił się do kilku godzin. Pracownicy partnerów biznesowych samodzielnie wykonywali prace montażowe, a dodatkowe konsultacje były potrzebne sporadycznie. Nastąpił również wzrost sprzedaży.
Jak widzisz na przykładzie tej firmy, e-learning może być realizowany jako samodzielny program rozwoju pracowników (uczestnicy otrzymują hasło dostępu, logują się w witrynie e-learningowej i zapoznają z zamieszczonymi tam treściami) albo jako jeden z elementów procesu edukacyjnego (np. materiały e-learning, potem sesja ćwiczeniowa z trenerem wykorzystująca informacje z e-learningu, test sprawdzenia poziomu opanowania wiedzy i umiejętności). Istnieje wiele modelów procesu edukacyjnego z wykorzystaniem e-learningu. Ich wybór zależy od potrzeb danej firmy, zespołu lub pracownika.
Jak znaleźć odpowiedni program edukacyjny wykorzystujący e-learning?
Zanim zaczniesz szukać firm oferujących systemy e-learningowe, musisz odpowiedzieć sobie na cztery pytania. Pomogą ci one doprecyzować czego właściwie potrzebujesz.
Pytanie 1 – Czego wymagam od uczestników programu edukacyjnego?
Odpowiedź 1 – Jeśli potrzebne jest przekazanie konkretnej wiedzy i niepotrzebne są dodatkowe objaśnienia na temat praktycznego wykorzystania oraz współpraca z innymi ludźmi, to skuteczna będzie forma podawcza programu edukacyjnego – czyli dokumenty, prezentacje multimedialne (ale nie ćwiczenia interaktywne!), nagrania audio lub wideo udostępniane za pośrednictwem platformy edukacyjnej, bez możliwości kontaktu z nauczycielem lub innymi uczestnikami szkolenia. Jeśli konieczne jest zaangażowanie uczestnika programu, skontrolowanie jego wyników, przećwiczenie zdobywanej wiedzy w sytuacjach praktycznych, wtedy skuteczna będzie forma interaktywna – czyli materiały dydaktyczne wzbogacone o różnego rodzaju zadania, ćwiczenia, testy, quizy, gry, symulacje. Jeśli konieczne jest wyartykułowanie wiedzy przez uczestników, wymiana poglądów, pokazanie różnych punktów widzenia, wtedy należy skorzystać z formy współpracy – czyli umożliwić wymianę informacji między uczestnikami, zorganizować wirtualne grupy, laboratoria, sesje dyskusyjnych i ćwiczeniowych, konferencje na żywo.
Pytanie 2 – Kiedy pracownicy będą uczestniczyć w programie (zakładamy, że nie da się ich zebrać w tym samym miejscu)?
Odpowiedź 2 – Jeśli trudno zebrać wszystkich zainteresowanych o tym samym czasie, wtedy skuteczna jest forma asynchroniczna programu edukacyjnego – czyli głównie samokształcenie wspierane mentoringiem lub coachingiem indywidualnym. Jeśli da się zebrać o tym samym czasie, wtedy należy skorzystać z formy synchronicznej – czyli spotkań w wirtualnych klasach pod opieką instruktora moderującego zajęcia. Można również stosować formę mieszaną – czyli jedną część materiałów przekazać asynchronicznie, a drugą część przekazać synchronicznie.

oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck