E-learning: edukacja na odległość
2011-05-19 12:26
Przeczytaj także: E-learning a studia tradycyjne
Pytanie 3 – Czy konieczna jest praca online uczestników?
Odpowiedź 3 – Forma offline polega na pobraniu materiałów edukacyjnych z systemu, a następnie korzystaniu z nich bez konieczności stałej komunikacji z portalem szkoleniowym. Forma online polega na korzystaniu z materiałów przy stałym połączeniu z portalem szkoleniowym. Różnica może wynikać zarówno z treści materiałów (jeśli zawierają ważne informacje firmowe), jak i fizycznych ograniczeń łącz i zasięgu dostępu do internetu (nie wszędzie korzystanie z internetu odbywa się sprawnie i płynnie przez cały czas).
Pytanie 4 – Czy potrzebne jest bieżące śledzenie postępów uczestników?
Odpowiedź 4 – Forma bez śledzenia (no tracking) to takie korzystanie przez użytkowników z materiałów edukacyjnych, w trakcie którego system zarządzania treścią nie gromadzi informacji na temat postępu użytkownika w szkoleniu oraz wyników jego wykonania. Forma ze śledzeniem postępu (tracking) taką kontrolę prowadzi. Umożliwia to nie tylko bieżącą ocenę aktywności i zaangażowania uczestnika, ale też np. automatyczne prowadzenie punktacji, dostosowanie poziomu trudności ćwiczeń lub wyświetlenie dodatkowych wskazówek wyjaśniających niezrozumiałe fragmenty.
Gdy to zobaczysz, nie kupuj tego programu edukacyjnego!
Do podstawowych błędów napotykanych w materiałach przygotowywanych do kursów e-learningowych należą:
- brak zdefiniowania celów całego kursu oraz poszczególnych modułów (każdy element kursu powinien logicznie wiązać się z elementem znajdującym się wyżej w strukturze kursu i być podporządkowany jego celom dydaktycznym),
- dostarczanie wyłącznie elementów merytorycznych kursu, bez żadnego komentarza czy odniesienia do treści szkolenia (obejmującego np. strukturę powiązań z innymi fragmentami szkolenia, pomysły na interakcję, koncepcje wykorzystania materiału w ćwiczeniach czy chociażby definiującego wymagania wstępne, niezbędne do zrozumienia danego fragmentu kursu),
- płaska struktura materiału szkoleniowego tzn. niezagłębianie się w treść, brak „struktury drzewa”,
- zbyt obszerna treść tj. brak nacisku na to co ważne, omawianie tematu zbyt szerokie lub oderwane od praktyki,
- posługiwanie się obszernymi akapitami i blokami tekstu, co w dłuższym okresie męczy uczestnika,
- posługiwanie się tekstem jako jedyną formą przekazu, co zdradza brak wyobraźni w korzystaniu z innych mediów przekazu wiedzy i wyjaśnień,
- posługiwanie się wypunktowaniami do przekazywania tekstu (nawyk ze złych prezentacji multimedialnych).
fot. mat. prasowe
Jeśli zaciekawiła cię tematyka e-learningu i jego wykorzystania w szkoleniowej działalności działu HR w firmie, więcej ciekawych informacji znajdziesz w książce „E-learning. Tajniki edukacji na odległość” Marleny Plebańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011).
oprac. : Wydawnictwo C.H. Beck