Usługi ESCO a efektywność energetyczna
2011-05-24 13:14
Przeczytaj także: Finansowanie inwestycji na rynku nieruchomości - jakie wyzwania w 2025 roku?
Działanie 1.2 . Wprowadzenie zapisów promujących usługi ESCO w rozporządzeniach do ustawy o finansach publicznych. Jak czytamy w raporcie, Bellona Polska postuluje, aby do Rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego umieścić zapis, iż umowy ESCO o terminie zapłaty dłuższym niż rok, związane z finansowaniem usług, dostaw, robót budowlanych, które charakteryzują się neutralnością budżetową (tj. w zakresie w którym spłata dokonywana jest z finansowo gwarantowanych oszczędności energii) nie wchodziły do tytułów dłużnych. Zapis ten stanowił będzie dodatkową zachętę dla jednostek samorządu terytorialnego do realizacji inwestycji ograniczających wydatki bieżące, czytamy w raporcie.
- Szacowany koszt działań – b. niski,
- Wpływ na budżet państwa –dodatni, dzięki za angażowaniu sektora prywatnego zostaną uwolnione środki budżetowe, a realizacja zadań inwestycyjnych wygeneruje dodatnie przepływy z tytułu podatków VAT, CIT i PIT oraz wpływy do ZUS i zmniejszenie kosztów obsługi bezrobocia.
DZIAŁANIE 2- NIWELOWANIE BARIER ADMINISTRACYJNYCH I PRAWNYCH DLA ROZWOJU ESCO W POLSCE
Działanie 2.1. Powołanie międzyresortowego zespołu ds. ESCO z udziałem m.in. Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Rozwoju, Urzędu Zamówień Publicznych, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz przedstawicieli organizacji pozarządowych i branżowych. Celem prac zespołu, powinno być wypracowanie sposobów na usunięcie barier administracyjnych i prawnych oraz wypracowanie rozwiązań legislacyjnych sprzyjających otwarciu rynku usług ESCO. Konieczność powołania międzyresortowego zespołu wynika z rozproszenia odpowiedzialności za problematykę ESCO pomiędzy resorty:
- Efektywność energetyczna w przemyśle – Ministerstwo Gospodarki
- Efektywność energetyczna w budownictwie – Ministerstwo Infrastruktury
- Zmiany Klimatu – Ministerstwo Środowiska
- Efektywność energetyczna w polityce regionalnej – Ministerstwo Rozwoju Regionalne go
- Finansowanie efektywności energetycznej – Narodowy fundusz Ochrony Środowiska
- Szacowany koszt działań – b. niski,
- Wpływ na budżet państwa – brak.
Działanie 2.2. Utworzenie krajowego punktu kontaktowego ESCO jako instytucji dostarczającej know-how zarówno dla firm ESCO jak i beneficjentów inwestycji w poprawę efektywności energetycznej. Działalność punktu kontaktowego obejmować powinna m.in. pomoc dla jednostek sektora finansów publicznych, jednostek samorządu terytorialnego, które zamierzają oszczędzać energię w formule ESCO.
- Szacowany koszt działań – b. niski,
- Wpływ na budżet państwa – brak lub b. mały.
Działanie 2.3. Opracowanie przez instytucje rządowe ramowych umów dla kontraktów ESCO oraz kontraktów na efektywność energetyczną (ang. Energy Performance Contracts) oraz związanych instrukcji i materiałów przetargowych. Umowy takie w sposób istotny ułatwiłyby jednostkom sektora finansów publicznych korzystanie z usług ESCO, pokazując modelowy kontrakt ESCO w rozumieniu administracji państwowej i umożliwiając skorzystanie z ulg i przywilejów. Niwelowałby jednocześnie barierę psychologiczną polegającą na niepewności związanej z legalnością formuły ESCO.
- Szacowany koszt działań – b. niski,
- Wpływ na budżet państwa – brak lub b. mały.
Przeczytaj także:
Czyste Powietrze wstrzymane. Jakie programy wsparcia są dostępne?
![Czyste Powietrze wstrzymane. Jakie programy wsparcia są dostępne? Czyste Powietrze wstrzymane. Jakie programy wsparcia są dostępne?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Czyste-Powietrze/Czyste-Powietrze-wstrzymane-Jakie-programy-wsparcia-sa-dostepne-263620-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl