Usługi ESCO a efektywność energetyczna
2011-05-24 13:14
Przeczytaj także: Finansowanie inwestycji na rynku nieruchomości - jakie wyzwania w 2025 roku?
DZIAŁANIE 3 - PROMOCJA PROBLEMATYKI ZWIĄZANEJ Z EFEKTYWNOŚCIĄ ENERGETYCZNĄ
Działanie 3.1. Podjęcie narodowej kampanii na rzecz efektywności energetycznej. Kampania taka jest konieczna aby skutecznie pobudzać działania na rzecz efektywności energetycznej w społeczeństwie. Niezbędne jest wyasygnowanie środków budżetowych na taką kampanię. Ogólnokrajowa kampania powinna również zawierać informacje o punkcie kontaktowym ESCO.
- Szacowany koszt działań – koszt wysoki (kilka milionów złotych/rok),
-
Wpływ na budżet państwa – brak lub
b. mały dzięki możliwości realizacji zadania
ze środków NFOŚiGW.
INNE REKOMENDACJE (NIE ZWIĄZANE BEZPOŚREDNIO Z KRAJOWYM PLANEM EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ)
- Wytyczenie wieloletnich celów w zakresie efektywności energetycznej;
- Skorzystanie z pomocy międzynarodowych instytucji finansowych przy tworzeniu ram prawnych dla rynku ESCO;
- Wprowadzenie mechanizmów wymuszających efektywność energetyczną w sektorze oświe-tlenia publicznego;
- Wdrożenie w życie ustawy o efektywności energetycznej.
BARIERY ROZWOJU RYNKU ESCO W POLSCE
Główne bariery wskazywane przez respondentów można podzielić na następujące grupy:
- Brak odpowiednich uregulowań prawnych;
- Niedostateczne zrozumienie formuły ESCO;
- Słaba rozpoznawalność usługi ESCO;
- Wykluczenie możliwości uczestnictwa ESCO w projektach realizowanych z dotacji.
Jak podają autorzy raportu, zdecydowana większość respondentów (7 spośród 8) wskazała, iż brak uregulowań prawnych promujących ESCO stanowi poważną barierę dla rozwoju tego typu usług w Polsce. Jak podkreśla jeden z nich: głównym problemem w Polsce jest brak czytelnych uregulowań prawnych dotyczących formuły ESCO, a wręcz brak przesłanek legalności jej stosowania. Niezbędne są wzmianki o usługach ESCO w prawie zamówień publicznych, ustawie o partnerstwie publiczno-prywatnym, prawie finansów publicznych, energetycznym, ustawie o efektywności energetycznej oraz prawie bilansowym i podatkowym. Również zmiany powinny dotyczyć przyznawania pomocy ze środków funduszy europejskich i ekologicznych. Pozwoliłoby to na przekonanie potencjalnych odbiorców usług ESCO do stosowania tej formuły dla poprawy efektywności zużywania paliw i energii. Przełamywanie bariery braku zrozumienia formuły ESCO przez jednostki administracji samorządowej (podobnie jak w przypadku PPP) jest jednym z najpoważniejszych wyzwań dla otwarcia rynku ESCO w Polsce.
fot. mat. prasowe
Średnia ocen respondentów dla odpowiedzi na pytanie: Proszę ocenić na skali od 1 – 5 wagę posz
Średnia ocen respondentów dla odpowiedzi na pytanie: Proszę ocenić na skali od 1 – 5 wagę poszczególnych barier dla rozwoju usług ESCO w Polsce (1 – nie stanowi bariery, 5 – stanowi poważną barierę)
Wśród barier związanych z obawami co do stosowania formuły ESCO respondenci wskazywali również:
- Obawę przed procedurą: „czyli jak to zrobić, żeby nie być w konflikcie z przepisami i nie narazić się na kontrolę”,
- Obawę przed trudnością przygotowania przetargu i kontraktu nietypowym postępowa niem. ESCO jest nadal nowe dla urzędników,
- Brak świadomości społecznej,
- Barierę psychologiczną: „potrzebne są wzorcowe projekty na dużą skalę, które pomogłyby pokonać barierę psychologiczną”,
- Bariery biurokratyczno-administracyjne.
Do pobrania:
![Czyste Powietrze wstrzymane. Jakie programy wsparcia są dostępne? Czyste Powietrze wstrzymane. Jakie programy wsparcia są dostępne?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/Czyste-Powietrze/Czyste-Powietrze-wstrzymane-Jakie-programy-wsparcia-sa-dostepne-263620-150x100crop.jpg)
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl