Banki bez strategii IT
2011-05-25 09:59
Przeczytaj także: Wydatki na IT w dużych firmach 2007
Główne wyniki badania „Poziom dojrzałości zarządzania zmianą IT w bankach”
-
W obszarze strategii, który odnosi się do aktywności z wiązanych z zarządzaniem strategicznym działem IT: „Co piąty badany bank nie posiada strategii dla działań IT.”
Wyniki pokazują, że ponad 20 proc. badanych banków nie posiada strategii biznesowej sformułowanej w sposób, który umożliwiałby jej wykorzystanie jako podstawy do tworzenia strategii IT. W pozostałych, funkcjonuje zarówno zdefiniowana strategia biznesowa, jak i zdefiniowana strategia IT. 60 proc. spośród ankietowanych zauważa konieczność tworzenia strategii dla poszczególnych obszarów IT.
-
W obszarze architektury, „100 % respondentów posiada wdrożony, jest w trakcie wdrożenia lub planuje wdrożenie katalogów usług – zarówno na poziomie biznesowym, jak i technicznym.”
Jest to odzwierciedlenie obecnego poziomu popularności biblioteki ITIL, czyli zbioru rekomendacji dla organizacji IT, z których powstała międzynarodowa norma zarządzania usługami informatycznymi. W około 70 proc. banków dobre praktyki zarządzania usługami są na etapie wdrażania lub dopiero planuje się ich wdrożenie. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o wykorzystanie modeli architektury (obecnej i docelowej) oraz tzw. map rozwoju. Ponad 70 proc. banków zapewnia wykorzystanie wyżej wymienionych narzędzi lub jest właśnie na etapie planowania czy wdrożenia.
„Zarówno popularność ITIL jak i wpływ koncepcji architektury usługowej (SOA) na kształtowanie procesów oraz wspierających je rozwiązań IT sprzyjają budowaniu nowoczesnych instytucji finansowych. Doskonalenie zarządzania usługami oraz elastyczna automatyzacja procesów biznesowych z wykorzystaniem dostępnych dziś platform informatycznych zapewnia coraz wyższy poziom elastyczności organizacji w adaptacji do zmieniających się warunków prowadzenia działalności” – powiedział Bartosz Hoński z Infovide-Matrix SA. -
W obszarze realizacji, który odnosi się do praktyk i procesów wykorzystywanych podczas realizacji zaplanowanych zmian: „Niemal 100 proc. respondentów twierdzi, że posiada wdrożone mechanizmy monitorowania portfela projektów.”
Podobna sytuacja istnieje w obszarze metodyk i procedur zarządzania projektami – gdzie jej posiadanie i stosowanie deklarują wszyscy ankietowani. Natomiast 20 proc. banków nie zamierza korzystać z narzędzi do monitorowania czasu pracy, podczas gdy u pozostałych są to produkty już wykorzystywane lub w trakcie wdrożenia. 100 proc. respondentów posiada wdrożone lub wdrażane plany zachowania ciągłości działania, obejmujące swoim zakresem wszystkie zasoby IT banku, jak również procesy sprzedaży, fakturowania, księgowości i obsługi klienta. -
W obszarze pomiaru rezultatów, który odnosi się do aktywności związanych z monitorowaniem efektywności działu IT w organizacji: „Zaledwie 15 proc. banków może pochwalić się wykorzystaniem zdefiniowanych, mierzalnych i kontrolowanych narzędzi w realizacji celów strategicznych.”
W przypadku 75 proc. są to narzędzia dopiero wdrażane lub planowane. Z badania wynika również, że około 10 proc. banków nie rozważało ich stosowania.
100 proc. respondentów mówi o zarządzaniu budżetem na wydatki zewnętrze, 95 proc. wykorzystuje narzędzia do zarządzania budżetem wewnętrznym, a pozostałe 5 proc. planuje w najbliższym czasie wprowadzenia takiego narzędzia.
Jeśli chodzi o wykorzystywanie mierników, to najczęściej stosowane są mierniki jakości – prawie 70 proc. banków posiada już wdrożone lub jest właśnie w trakcie ich wdrażania. Jeśli chodzi o mierniki efektywności i jakości, podobny stan raportuje około 60 proc. ankietowanych.
„Pomiar rezultatów pomaga w podejmowaniu decyzji. Daje podstawę do działań optymalizujących. Obserwacja mierników daje wymierny obraz pożądanej poprawy. Cała trudność polega na zdefiniowaniu odpowiedniego zestawu wskaźników dających się skutecznie mierzyć. W pomiarze dużą role odgrywają narzędzia wspierające, których brak często istotnie ogranicza możliwości stosowania wskaźników” – powiedział Bartosz Hoński.
Bez strategicznego myślenia o IT będzie trudno dyskutować o możliwościach i szansach, jakie IT może dostarczyć firmie. Przy dzisiejszym poziomie skomplikowania infrastruktury informatycznej nie jest możliwe efektywne zarządzanie organizacją przy zupełnym braku systemów i rozwiązań wspierających procesy zmian na każdym etapie.
Do pobrania:
Przeczytaj także:
Testowanie aplikacji to 1/4 wydatków na IT
1 2
oprac. : Katarzyna Sikorska / eGospodarka.pl