Czego oczekują amerykańscy pracodawcy branży IT?
2011-05-26 09:35
Przeczytaj także: Freelancerzy z branży IT niechciani
- IBM ciągle poszukuje specjalistów w różnych obszarach IT i konsultingu oraz do działów sprzedaży. W ostatnim czasie szczególny nacisk kładziemy na umiejętności obsługi systemów i technologii związanych z analityką biznesową. Wśród kandydatów poszukujemy osób potrafiących kreatywnie podejść do rozwiązywania problemów, zaangażowanych i rzecz jasna umiejących pracować w zespole. Ważne jest, aby kandydaci posiadali szybką zdolność adaptacji do zmieniających się warunków pracy i wyzwań. Sprawdzamy też motywację –mówi Ziemowit Przymus, Dyrektor Personalny, IBM Polska. Korzystanie z najlepszych i najbardziej nowoczesnych metod zarządzania zasobami ludzkimi, wyszukiwanie najzdolniejszych, najlepiej przygotowanych kandydatów do grona naszych pracowników gwarantuje nam dobrą atmosferę pracy, sukces na rynku w zgodzie z wartościami panującymi w naszej firmie – dodaje.
– Nasze projekty rekrutacyjne potwierdzają, że w branży IT liczą się przede wszystkim umiejętności twarde: znajomość narzędzi informatycznych, jak również języków obcych. Kompetencje miękkie zyskują na znaczeniu w przypadku stanowisk kierowniczych. Dostrzec można zresztą dwie odrębne ścieżki rozwoju zawodowego w tej grupie. Programiści specjalizują się wyłącznie w technologiach, niekiedy jedynie rozszerzając swój profil o wiedzę z zakresu zarządzania projektami. Część informatyków decyduje się natomiast na karierę menedżerską, co oznacza, że z czasem – w związku z postępem technologii – tracą kompetencje twarde i nie są zainteresowani typowymi propozycjami pracy dla specjalistów IT – mówi Justyna Iwaszko, prezes Zarządu Stonewell Group. – Informatycy to wyjątkowo wymagający kandydaci, zwłaszcza absolwenci renomowanych uczelni (a nawet studenci ostatnich lat informatyki). W ich przypadku bodźcem do przyjęcia oferty pracy jest atrakcyjność, innowacyjność projektu, albo awans. Bardzo rzadko decydują motywy typowo finansowe, ponieważ zarobki w tej grupie zawodowej są z zasady wysokie.
- Firmy coraz bardziej poszukują pracowników o umiejętnościach interdyscyplinarnych na styku techniki z biznesem. Potrzeba informatyków, którzy potrafią nie tylko pracować nad komputerem, ale także kontaktować się z innymi ludźmi. Z jednej strony w cenie są zaawansowane umiejętności techniczne, zarówno w odniesieniu do klasycznych, jak i nowszych działów informatyki, takich jak systemy mobilne, czy przetwarzanie w chmurze. O przyjęciu do pracy informatyka będzie jednak decydować jego zdolność do kreatywnego rozwiązywania problemów, umiejętność pracy w zespole, swobodne posługiwanie się językiem angielskim i zdolność do skutecznej komunikacji z innymi ludźmi. Uczelnie nie mogą lekceważyć tych wymagań i muszą wprowadzić wykształcenie tych umiejętności do swoich programów, nawet kosztem przedmiotów technicznych – podsumowuje prof. dr hab. inż. Wojciech Cellary z Katedry Technologii Informacyjnych Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
Informacje o badaniu
AmCham zrzesza przodujące amerykańskie firmy IT działające na rynku polskim, do jej członków należą m.in. Cisco, Dell, HP, IBM, Intel oraz Microsoft. Badanie „Potrzeby IT w przyszłości” zrealizowano w dniach 1 marca – 30 marca, 2011. Miało ono na celu zbadanie przyszłych potrzeb rekrutacyjnych amerykańskich firm IT działających w Polsce. W sondażu wzięło udział 19 firm z sektora IT.
Przeczytaj także:
Młodzi specjaliści branży IT chcą rozwijać pasje
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
tendencje na rynku pracy, sytuacja na rynku pracy, pracodawcy, branża IT, rynek pracy specjalistów