Co czwarty Polak robi zakupy przez Internet
2011-05-30 10:06
Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: zakupy spożywcze w sieci
Warto przyjrzeć się bliżej poszczególnym segmentom. Konsumenci nowocześni to głównie osoby młodsze z lepszymi dochodami. Mają dostęp do Internetu i chętnie robią zakupy w sieci. Dynamiczni z kasą cenią sobie szybkość i wygodę. W Internecie najchętniej kupują sprzęt RTV/AGD, najczęściej ze wszystkich grup kupują też leki online. To głównie mężczyźni między 26 a 45 rokiem życia, żonaci lub w stałych związkach, dobrze zarabiający. Eleganccy z klasą cenią sobie jakość. W Internecie kupują przede wszystkim buty i ubrania. Szukają rzeczy eleganckich. Do tej grupy należą głównie młode kobiety w wieku 18-35 lat, o wysokich dochodach. Życiowi optymiści lubią robić zakupy. W Internecie głównie szukają sprzętu RTV/AGD. Zwracają uwagę na jego wysoką jakość oraz parametry techniczne. Cenią wygodę. Do tej grupy należą osoby w wieku 18-45 lat, wśród nich jest duża grupa tzw. singli.
W segmencie konsumentów tradycyjnych znajdziemy przede wszystkim osoby starsze i mniej zamożne. Mają bardziej ograniczony dostęp do Internetu, ale i wśród nich są osoby, które korzystają ze sklepów online i aukcji internetowych. Praktyczni konformiści najrzadziej ze wszystkich grup korzystają z zakupów w sieci. Jeśli już je robią, to wybierają znane i sprawdzone produkty. Są to głównie sprzęty RTV/AGD. Zwracają uwagę na łatwość, wygodę użytkowania, jak również na okres gwarancyjny. To głównie osoby po 45 roku życia, o niższych dochodach. Oszczędni z aspiracjami to przeważnie kobiety po 36 roku życia. Planują swoje zakupy i korzystają z okazji. W Internecie kupują głównie odzież i obuwie. Chcą mieć to, co mają inne osoby w ich otoczeniu. Tradycyjni domatorzy kupują wtedy, kiedy muszą. Aktywnie szukają informacji o promocjach oraz wyprzedażach. Rzadko kupują w sieci, ale jeśli już, to głównie nabywają sprzęt RTV/AGD (85%) oraz odzież i obuwie (65%). Do tej grupy należą kobiety po 46 roku życia, często wdowy.
Informacje o badaniu
Kompleksowe badanie polskich konsumentów przeprowadzone przez GfK Polonia na zlecenie Loyalty Partner Polska operatora Programu Bonusowego PAYBACK. Celem projektu było uzyskanie pełnego obrazu polskich konsumentów, ich zwyczajów i zachowań oraz wyodrębnienie grup konsumentów charakteryzujących się wspólnymi cechami dot. zakupów, preferencji i motywacji zakupowych na podstawie analizy stylu życia, upodobań dotyczących zakupów i wyboru produktów oraz usług, a także zachowań związanych z użytkowaniem nowoczesnych technologii. Badanie przeprowadzono na grupie dorosłych Polaków z własnymi dochodami. Osoby ankietowane zostały wybrane drogą losowania używaną do badań Omnibusowych. Badanie zostało zrealizowane w II półroczu 2010 roku metodą wywiadów bezpośrednich na grupie 755 Polaków.
![E-grocery w Polsce. Jak robimy zakupy spożywcze online? [© schantalao - Fotolia.com] E-grocery w Polsce. Jak robimy zakupy spożywcze online?](https://s3.egospodarka.pl/grafika2/zakupy-online/E-grocery-w-Polsce-Jak-robimy-zakupy-spozywcze-online-202229-150x100crop.jpg)
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl