Samochód służbowy w sektorze MSP
2011-05-30 13:12
Czy zabezpieczyli się Państwo przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kie © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Sektor MŚP a green IT
Ile osób w Polsce codziennie jeździ służbowymi pojazdami?Jak czytamy w raporcie, precyzyjnych statystyk niestety nikt w kraju nie prowadzi. Ale Instytut Keralla szacuje tę wartość na podstawie własnych wyliczeń dotyczących wszystkich samochodów służbowych zarejestrowanych i używanych zarówno w bardzo dużych flotach, jak i w niewielkich firmach. Na podstawie wieloletnich badań rynku flotowego oraz analiz statystyk GUS, Instytutu Samar i danych CEPIK ocenia, że w Polsce jest łącznie 6,4 mln samochodów służbowych. Można więc przyjąć, że minimum tylu kierowców w Polsce to kierowcy aut służbowych. Minimum, ponieważ w praktyce nawet kilka osób w firmie używa tego samego służbowego auta.
Przedsiębiorstwa mające do dyspozycji 100 i więcej pojazdów najczęściej znają skalę zagrożenia, znają też świetnie problem szkodowości i możliwych konsekwencji prawno-karnych dla pracodawcy. Najczęściej też to oni wykupują ubezpieczenie na wypadek ewentualnego nieszczęścia związanego z wypadkiem drogowym podczas pracy kierowcy.
Ale przedsiębiorstw posiadających flotę złożoną z kilkuset samochodów jest w Polsce przecież mniejszość. Gros samochodów służbowych to przecież samochody właścicieli niewielkich sklepików, usługodawców, małych hoteli, lekarzy, architektów, szkoleniowców, montażystów itd.
Jak liczny jest w Polsce tzw. small biznes?
Dane Głównego Urzędu Statystycznego oraz Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wskazują, że mikro, małe i średnie firmy to w Polsce ok. 2,1 mln podmiotów. A z prowadzonych cyklicznie przez Instytut Keralla badań tego sektora wynika, że jedynie 6,5 proc. MŚP nie ma w ogóle żadnego pojazdu firmowego.
Pozostali przedsiębiorcy posiadają auta służbowe, którymi poruszają się sami lub przekazują pracownikom do codziennego użytkowania. W tej grupie, aż 41,3 proc. firm ma flotę złożoną z 6 i więcej pojazdów, a co druga mała firma ma do dyspozycji od 1 do 5 pojazdów (51,7 proc.).
Czy właściciele firm, w których są auta służbowe ubezpieczają się od odpowiedzialności karnej w razie ewentualnego wypadku kierowcy-pracownika? Czy mają w ogóle świadomość możliwych konsekwencji prawnych?
fot. mat. prasowe
Czy zabezpieczyli się Państwo przed odpowiedzialnością prawną/karną w razie ewentualnego wypadku kie
Podwyżki polis ubezpieczeniowych
Z raportu wynika, że podwyżki polis ubezpieczeniowych na pojazdy firmowe odczuło już co drugie przedsiębiorstwo sektora MŚP (łącznie 53,9 proc.). Zdecydowana większość nie ma jednak pomysłu, ani planu zmian w obszarze polityki flotowej inspirowanych wyższymi kosztami ubezpieczenia aut (42,1 proc.- „podwyżki nas dotknęły, ale na razie nic nie planujemy”).
Właściciele small biznesu, którzy planują zmiany, skłaniają się najczęściej do rezygnacji z ponoszenia kosztów na ubezpieczenie AC (6,4 proc.).
fot. mat. prasowe
Planowane działania w small biznesie spowodowane wzrostem cen ubezpieczeń pojazdów firmowych
Wśród innych działań będących skutkiem podwyżek ubezpieczeń samochodów firmowych pojawiły się również takie głosy: „podwyżki nas dotknęły, dlatego bo od razu wyrejestrowaliśmy auta”, „my od razu pozbywamy się samochodów”; lub „mamy swojego brokera, to jakoś zoptymalizujemy koszty” oraz „ciągle szukamy i negocjujemy tańsze ubezpieczenia” (2 proc. – inne pomysły).
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl