Czy zakupy spożywcze online mają przyszłość?
2011-05-30 12:53
Ile czasu zazwyczaj zajmują Panu(i) codzienne zakupy? Proszę podać orientacyjny czas wraz z dojazdem © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Zachowania konsumentów: zakupy spożywcze w sieci
Firma badawcza Millward Brawn SMG/KRC na zlecenie internetowego supermarketu Fresh24.pl zapytała polskich internautów o ich zwyczaje i przekonania związane z zakupami – tymi tradycyjnymi i tymi w sieci. Zebrane odpowiedzi tworzą ciekawy obraz polskiego konsumenta na progu XXI wieku. Czy handel nieuchronnie przenosi się do Internetu? Czy ten trend obejmie także artykuły codziennego użytku – jedzenie, napoje, środki czystości?Tylko 23% Polaków dokonało kupna jakiegokolwiek towaru lub usługi przez Internet. Nasi zachodni i sąsiedzi wyprzedzają nas znacznie pod tym względem: Niemcy i Holendrzy – ponad 50%, Brytyjczycy – pond 60%, Norwegowie i Duńczycy – niemal 70%.
Jednocześnie jednak bardzo szybko tę przepaść nadrabiamy – rok wcześniej ten odsetek w Polsce wynosił tylko 18%, a więc wzrósł o niemal 1/4. Natomiast obroty polskiego rynku e-commerce wzrosły w 2010 roku o 22% i wyniosły ponad 13,4 mld zł. Widać więc, że powielamy światowe trendy – tyle, że z pewnym opóźnieniem.
Jeszcze wyraźniej widać to na rynku e-grocery (czyli internetowego handlu artykułami spożywczymi). Wielkość sprzedaży przez Internet w ubiegłym roku stanowiła ok. 0,1 proc. wartości rynku spożywczego w Polsce. Na innych - bardziej dojrzałych rynkach - udział sprzedaży artykułów FMCG w Internecie w stosunku do wartości sprzedaży ogółem jest wielokrotnie większy. Przeciętnie sięga na Zachodzie 1,5 proc., w USA oscyluje w okolicach 1,0 proc., a w Wielkiej Brytanii (na najlepiej rozwiniętym rynku e-grocery) osiąga poziom 4 proc. Jak widać, mamy w Polsce w tym względzie ogromny potencjał. Nic nie wskazuje bowiem na to, żebyśmy nie mieli pójść śladami krajów bardziej rozwiniętych. Pytanie tylko jak szybko się to stanie. Być może jesteśmy właśnie u progu takiej rewolucji?
Dodatkowy tydzień urlopu…
fot. mat. prasowe
Ile czasu zazwyczaj zajmują Panu(i) codzienne zakupy? Proszę podać orientacyjny czas wraz z dojazdem
Raczej nie lubimy zakupów
Dodatkowy urlop to z pewnością pociągająca wizja, tym bardziej, że raczej nie lubimy robienia zakupów. Dwukrotnie więcej z nas traktuje je jako „konieczność” (82%) lub „obowiązek” (74%), niż jako „przyjemność” (40%) i „miłe spędzenie czasu” (34%).
fot. mat. prasowe
W jakim stopniu wizyta w sklepie / supermarkecie jest dla Pana(i) zazwyczaj ...?
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl