Kryzys w nowych samochodach
2004-12-04 00:40
Polski rynek nowych samochodów osobowych przechodzi głęboki kryzys. Sprzedaż osiągnęła kolejny negatywny rekord - donosi w comiesięcznym raporcie firma analityczna Samar. Przyczyny spadku sprzedaży samochodów nowych pozostają te same - ograniczone zasoby finansowe Polaków, negatywny wpływ zmian w podatku VAT, stopniowe podwyżki cen samochodów oraz wysoka podaż samochodów używanych sprowadzonych z zagranicy.
Przeczytaj także: Ranking bezawaryjności samochodów 2008
W listopadzie Polacy zakupili 19 tysięcy 85 aut osobowych, o 3,64 procent mniej niż w poprzednim miesiącu i o 37 procent mniej niż rok wcześniej. Jest to zdecydowanie najgorszy wynik uzyskany w tym roku. Sprzedaż skumulowana od początku roku wyniosła 294 480 sztuk, o 6,97 procent mniej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.Nadal największy udział w sprzedaży ma Fiat, do którego należy obecnie 16,5 procent rynku (17,2 procent przed rokiem). W stosunku do roku ubiegłego wyniki marki uzyskane w 2004 roku wykazały spadek o ponad połowę (50,1 procent) w listopadzie i o prawie 10,6 procent jeśli chodzi o sprzedaż skumulowaną. W liczbach bezwzględnych sprzedaż Fiata wyniosła w jedenastym miesiącu roku 2.854 aut, a od początku roku - 48.645 sztuk.
Pozostali producenci z pierwszej dziesiątki również (z jednym wyjątkiem) odnotowali pogorszenie wyników. Druga w rankingu Skoda sprzedała w listopadzie 2.400 aut, co oznacza spadek o 37,4 procent, a łączny rezultat - 36.799 aut był niższy o 4,7 procent w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.
Na trzeciej pozycji nieodmiennie znajduje się Toyota z wynikiem po jedenastu miesiącach sprzedaży w wysokości 32.044 sztuki, o 5 procent mniejszym niż rok wcześniej, i prawie 11-procentowym udziałem w rynku (10,7 procent przed rokiem).
Czwarta lokata należy do Renault. Sprzedaż tego producenta od początku roku wyniosła 28.077 sztuk, o 16,7 procent mniej niż w roku ubiegłym. Nieznacznie niższy wynik tegorocznej sprzedaży uzyskał Opel - 27.927 (5-procentowy spadek) aut to piąty rezultat podsumowania. Kolejną, szóstą pozycję zajął Ford z wynikiem sumarycznej sprzedaży 26.220 sztuk, to pierwsza w czołówce firma, która wykazała rosnącą tendencję w stosunku do poprzedniego roku: wskaźnik wzrostu wyniósł 20,7 procent. Siódme miejsce przypadło w udziale Peugeot, który sprzedał w okresie od stycznia do końca listopada 19.593 samochody, o 18,5 procent mniej niż rok wcześniej. Na miejscu ósmym, z 4-procentowym spadkiem i sprzedażą wynoszącą 14.171 aut znalazł się Volkswagen.
Dziewiąte miejsce, podobnie jak przed miesiącem, zajął Citroen, którego sprzedaż tegoroczna, wynosząca 10.517 sztuk jest o 25 procent mniejsza niż rok temu. Pierwszą dziesiątkę polskiego rynku zamyka Honda, której sprzedaż w tym roku wyniosła 9.720 sztuk, o 51,8 procent więcej niż rok temu.
Przeczytaj także:
7 prognoz dla rynku motoryzacyjnego na II półrocze 2023
oprac. : Grzegorz Gacki / Polska.pl