Najgorsze banki według internautów
2011-06-01 12:34
Banki najczęściej wymieniane w dyskusjach online © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Najlepsze Banki 2010
Najgorętszych banków polskiego Internetu – tych, o których w sieci dyskutuje się najwięcej – dotyczą dziesiątki tysięcy komentarzy. Tylko o PKO BP jest ich ponad 20 tysięcy. Odsetek wypowiedzi negatywnych na temat banków jest jednak różny. Najgorszą reputację w Sieci mają mBank, Millenium i PKO BP. W ich przypadku, na każde 10 komentarzy czy wypowiedzi na internetowych forach, aż 4 ma charakter negatywny. Niemal równie słabo wypada w oczach internautów Citibank, o którym w Sieci pisze się jednak dużo rzadziej. W zdecydowanej czołówce banków o względnie najlepszej reputacji są Multibank (26% wypowiedzi negatywnych) i Inteligo (33%).fot. mat. prasowe
Banki najczęściej wymieniane w dyskusjach online
„Niestety większość instytucji bankowych nie prowadzi działań wzmacniających reputację w Sieci” – komentuje Norbert Kilen z agencji marketingowej Think Kong. – „Tymczasem miesięczna liczba wyszukiwań w Sieci informacji o każdym banku sięga kilkuset tysięcy. Nawet jeśli tylko część znajdowanych opinii to głosy krytyczne, to i tak tysiące negatywnych sygnałów odbieranych przez potencjalnych klientów.”
Badanie wskazało też, o których bankach internauci rozmawiają najczęściej. Okazało się, że ponad 1/3 wszystkich głosów w Sieci przypada na dwa banki: mBank i PKO BP. Zaraz za nimi plasują się BZ WBK i ING. Najrzadziej wzmiankowane (poniżej 5000 komentarzy zakwalifikowanych do badania) są banki Nordea, GetinBank, CityBank.
fot. mat. prasowe
Stosunek komentarzy negatywnych do ogólnej liczby wzmianek
„Kilkanaście największych marek bankowych wydaje łącznie prawie 500 milionów na reklamę rocznie” – mówi Norbert Kilen z agencji marketingowej Think Kong – „Jednocześnie widać, że duża część nie ma czytelnej strategii w odniesieniu do wątpliwości , komentarzy czy zapytań pojawiających się w Internecie.”
Szczegółowej analizie poddano również komentarze dotyczące bankowych produktów. Wyniki wskazały m.in., że w dyskusjach o kredytach stosunkowo najlepiej wypadają Getin Bank i Pekao SA. Z kolei w rozmowach na forach o kontach, stosunkowo najwięcej pozytywnych opinii dotyczy ING.
„Pracując nad projektem posłużyliśmy się oprogramowaniem automatyzującym ocenę emocji zawartych w komentarzach” – tłumaczy Marek Troszyński z firmy Zetema – „Zebranie komentarzy z ponad 7000 serwisów było tylko pierwszym etapem pracy, po którym następowała analiza składniowa i semantyczna. Ręczna analiza tysięcy wypowiedzi byłaby prawie niewykonalna.”
Wyniki dotyczące marek banków rozpoczynają serię projektów badawczych Emotrack.pl realizowanych przez agencję Think Kong i firmę Zetema. Całe przedsięwzięcie objęły patronatem liczne instytucje: m.in. Stowarzyszenie Agencji Reklamowych SAR oraz związek pracodawców branży internetowej IAB. Patronami Emotrack.pl są też media branżowe: Brief i Mediarun.pl.
Informacje o badaniu
Badanie zostało zrealizowane w kwietniu b.r. Na jego potrzeby zebrano z Internetu i przeanalizowano ponad 100 000 fragmentów wypowiedzi dotyczących wybranych marek z okresu ostatnich 2 lat na temat największych marek bankowych w Polsce. Wyniki opracowano na podstawie automatycznej analizy językowej wpisów z uwzględnieniem specyfiki języka polskiego, kontekstu znaczeniowego i wagi emocjonalnej stosowanych przez internautów wyrażeń.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl