eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościGospodarkaRaporty i prognozyBudownictwo drogowe - kondycja i prognozy

Budownictwo drogowe - kondycja i prognozy

2011-06-07 10:03

Budownictwo drogowe - kondycja i prognozy

Rysunek 1. © fot. mat. prasowe

PRZEJDŹ DO GALERII ZDJĘĆ (5)

Już po raz 9-ty firma doradcza Arcata Partners opracowała, we współpracy z Ogólnopolską Izbą Gospodarczą Drogownictwa i firmami drogowo-mostowymi, Raport o firmach drogowych. Tegoroczny Raport szczegółowo opisuje kondycję branży oraz zawiera prognozy rynku robót drogowych do roku 2015.

Przeczytaj także: Budownictwo drogowe i mostowe - przetargi I kw. 2011

Raport bazuje na analizach rynkowych, danych finansowych 420 firm drogowo-mostowych i ankietach przeprowadzonych wśród zarządów firm branży. Poniżej kilka wybranych aspektów omawianych w Raporcie.

Koniunktura branżowa

fot. mat. prasowe

Koniunkturę w branży w roku 2010 oceniono na podstawie wyników ankiet przeprowadzonych wśród zarządów firm drogowych. O ile zmiany wielkości rynku robót drogowych nie budzą wśród większości firm niepokoju, to inaczej wygląda sytuacja dotycząca cen, a zatem i rentowności zawieranych kontraktów – połowa firm oceniła, że rentowności te pogorszyły się (patrz Rysunek 1). Zauważmy też, że poglądy dotyczące roku 2010 są najbardziej pesymistyczne od 7 lat (to znaczy od kiedy Arcata Partners prowadzi tego typu badania).

fot. mat. prasowe

Stąd też syntetyczny miernik koniunktury – biorący pod uwagę zarówno zmiany wielkości rynku, jak i tendencje cenowe – osiągnął w roku 2010 poziom już znacząco ujemny (patrz Rysunek 2, na którym przedstawiono ewolucję koniunktury w ostatnich latach). Szczyt koniunktury miał miejsce w roku 2006, a w roku 2008 spadł już poniżej zera, pomimo dynamicznego wzrostu wartości rynku robót drogowych – przyczyną tego spadku była pogarszająca się rentowność kontraktów. W kolejnym roku 2009 spadek był nieznaczny, gdyż spadek cen został zrekompensowany wzrostem rynku, ale w roku 2010, przy niewielkim już wzroście rynku, pogorszenie cen spowodowało spadek wskaźnika koniunktury do minus 20 punktów.

Warto tu podkreślić, że nakłady na drogi krajowe wzrosły w roku 2010 o nieco ponad 8% i w podobnym tempie, również o ponad 8%, wzrosły nakłady na drogi samorządowe, natomiast zmalały (o 14%) nakłady na drogi powstające w związku z budownictwem kubaturowym. Jeśli uwzględnić ponadto zmiany cen materiałów do budowy dróg (w Raporcie analizowane są zmiany cen kruszyw, asfaltu, paliw, cementu i stali), to nie powinien dziwić tylko niewielki wzrost ilościowy wykonanych robót drogowych. Przy tym jako miarę ilościową rynku zastosowano ilość wbudowanych mas bitumicznych, której wzrost w roku 2010 oszacowano na 1,5%.

 

1 2

następna

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: