eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plWiadomościPublikacjeBranding - budowanie marki

Branding - budowanie marki

2011-06-07 13:18

Przeczytaj także: Skuteczne zarządzanie marką


Lojalność jest naturalnym czynnikiem stosowania brandingu. Buduje ją tożsamość marki. Marka musi odpowiadać oczekiwaniom klienta w zakresie osobowości, związanych z nią skojarzeń. Efektywny branding, czyli budowa marki i zarządzanie nią gwarantuje wzrost biznesu i osiąganie założonych celów w krótkim czasie. Dzięki marce możliwe jest zarówno obniżanie kosztów, jak i zwiększanie przychodów.

Co daje obniżka kosztów?
  • ochronę przed wojnami cenowymi,
  • silną pozycję negocjacyjną,
  • niższe koszty niwelowania skutków kryzysów,
  • lepszych pracowników za relatywne wynagrodzenie,
  • wyższą efektywność i dłuższe staże pracy pracowników,
  • szybsze wprowadzanie zmian i nowości,
  • niższe koszty promocji,
  • łatwiejsze dotarcie do klientów.
Co pozwala zwiększyć przychody?
  • ceny premium,
  • szybsze sukcesy nowych produktów i ofert,
  • łatwiejsze działania partnerskie, prowadzenie ich na lepszych warunkach,
  • wyższe ceny licencjonowania bądź używania marki,
  • wyższa cena przy sprzedaży marki,
  • stałość zakupów,
  • poszukiwanie oferty i odmowa substytutów.
Ze światowych badań wynika, że:
  • zwiększenie lojalności o 1-3% jest odpowiednikiem wprowadzenia programu obniżającego koszty o 5-15%,
  • zwiększenie jakości o 5-6% może zapewnić 50-100% większą spłacalność w czasie całego okresu konsumpcji produktu,
  • około 30-50% konsumentów jest chętnych zapłacić o 10-20% wyższą (w stosunku do marki konkurencyjnej) cenę premium za markę, wobec której są lojalni,
  • 50% klientów deklaruje gotowość wypróbowania nowych produktów preferowanej marki ze względu na zaufanie, jakim
    ją darzy,
  • koszt pozyskania nowego klienta jest 6-8 razy wyższy od kosztu utrzymania starego.
Dlaczego nie wszyscy mają zatem dobre marki? Dlaczego zachodni konkurenci prawie zawsze odnoszą sukces na naszym rynku, a my musimy się tak bardzo napracować, aby wejść na nowe rynki? Silna marka jest lepsza od konkurentów, lepiej dostosowana do rynku oraz przystosowana do oczekiwań klientów i wyznawanych przez nich wartości. Aby branding był skuteczny, powinien być dostosowany do prowadzonego biznesu. Celem jest połączenie finansów z marketingiem, przełożenie marketingu z ilościowego (dużo, tanio) na jakościowy (opinia klientów), zastąpienie „monologu o produktach” na dialog z konsumentami. Należałoby też odejść od intuicyjnego podejścia do marki i oprzeć ją na danych i informacjach docierających z rynku.

Ostatnie lata pokazują, że stopniowo zmienia się nasze podejście do zakupów. Podejmujemy decyzję, na którą wpływa nie tylko cena. Co czynić, aby klienci nie kupowali produktów u konkurencji. Jak wejść na nowe rynki i stać się marką poszukiwaną przez klientów? Powinniśmy postawić sobie cel: ZARABIANIE NA MARCE.

poprzednia  

1 2

oprac. : CODES CODES

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: