Firmy usługowe a wykorzystanie systemów IT
2011-06-16 00:15
Przeczytaj także: Polscy importerzy i eksporterzy optymistyczni
System informatyczny przyjacielem dyrektora finansowego
Menedżerowie mają świadomość związku między możliwościami systemów informatycznych a skutecznością zarządzania finansami. Według 45% badanych spóźnione i nieaktualne informacje uniemożliwiają sprawne zarządzanie finansami. 1/3 respondentów przyznaje, że bez zintegrowanego systemu trudno skutecznie dbać o finanse. Badanie potwierdza, że rozwiązania informatyczne to przede wszystkim oręż dyrektorów finansowych w walce o wyższą rentowność spółki. Oprócz zdecydowanego przyspieszenia procesów finansowych, zapewniają również większą dokładność i, co istotne, pozwalają na planowanie przyszłych zdarzeń. W sytuacji częstych zmian otoczenia jest to szczególnie istotne.
IT makes sense
W większości przedsiębiorstw usługowych zyski wyciekają ze względu na nieprecyzyjną informację, opóźnienia i niedokładność w ocenie pracy. 58% uczestników badania przyznaje, że największe straty wynikają z przedłużającego się czasu realizowanych projektów oraz zmiany ich zakresu (ponad 52%). W świetle badań okazuje się, że na niską zyskowność projektów duży wpływ ma błędna alokacja zasobów oraz pomijanie najdrobniejszych kosztów. Jedynie 6% respondentów zwraca uwagę na niewielkie niezafakturowane koszty, których permanentne lekceważenie prowadzi do obniżenia finalnego wyniku finansowego.
- Z badań wynika, że polskie przedsiębiorstwa usługowe wciąż cierpią na syndrom ślepoty projektowej. Działają często po omacku, ponieważ nie mają przejrzystego obrazu prowadzonych działań – w wymiarze finansowym, projektowym i osobowym. Tak zdiagnozowane problemy można jednak zażegnać przy użyciu odpowiednich narzędzi informatycznych. Doświadczenia wielu spółek wskazują, że rozwiązania tego typu stały się akceleratorem długookresowego wzrostu i poprawy rentowności, dając zwrot z inwestycji już w ciągu 2 lat – podsumowuje Anna Turzańska-Sadlej, prezes zarządu Todis Consulting Group.
Mimo pozytywnych deklaracji dotyczących konieczności wprowadzenia zintegrowanego systemu informatycznego, decydenci widzą wciąż wiele wyzwań związanych z organizacją samego projektu wdrożeniowego i kwotą inwestycji. 27% ankietowanych menedżerów główną przeszkodę upatruje w kosztach inwestycji w system.
- Wprowadzenie systemu informatycznego nie stanowi jedynie sposobu na ograniczenie kosztów w długim okresie, ale staje się samo w sobie akceleratorem wzrostu firmy. Istotne jest jednak to, by system wpisywał się w specyfikę organizacji bazującej na projektach i wiedzy specjalistów. Zawierał predefiniowane procesy i rozwiązania, które ułatwiają pracę menedżerów i tworzą konkretną wartość dla organizacji w postaci procedur, wytycznych i rozszerzenia pola widzenia menedżerów – dodaje Tomasz Witbrot.
Przeczytaj także:
Sektor MSP zniecierpliwiony po roku pandemii
1 2
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
badania przedsiębiorców, polskie firmy, firmy usługowe, systemy IT, systemy informatyczne