Tydzień 42/2002 (14-20.10.2002)
2002-10-21 08:25
- Po dziewięciu miesiącach deficyt budżetowy wyniósł niecałe 30 miliardy złotych, czyli jest to 74,4% z założonego 40 miliardowego deficytu na ten rok.
- Przyjęta ustawa o minimalnym wynagrodzeniu za pracę gwarantuje, że płaca będzie wzrastać w stopniu nie niższym niż inflacja, czyli wzrośnie ona do 800 złotych w 2003 roku.
- Bezrobocie we wrześniu wzrosło minimalnie, w październiku także nie jest prognozowany gwałtowny wzrost.
- Marek Pol, minister infrastruktury, poinformował, że winiety nie będą objęte podatkiem VAT.
- W przedsiębiorstwach zatrudnionych było we wrześniu ok. 4,9 mln osób, o 0,2% mniej niż w sierpniu i o 3,9% mniej niż we wrześniu ubiegłego roku.
- Według informacji podanych przez ministra HAUSNERA wrześniowa stopa bezrobocia utrzymała się na poziomie 17,4%, czyli 3.105 tys. osób. Jest więc lepiej niż przewidywano.
- Ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły we wrześniu o 0,3% w stosunku do sierpnia, a w porównaniu z wrześniem 2001 roku wzrosły o 1,3%.
- Wskaźnik inflacji wzrósł we wrześniu do 1,3% z 1,2% w sierpniu - podał Główny Urząd Statystyczny.
- Pod Wrocławiem będzie budowana fabryka silników TOYOTY. Wartość inwestycji ok.200mln euro. Fabryka zatrudni ok. 350 osób.
- Polacy otworzyli ponad 1mln rachunków internetowych w bankach, do 2005 roku liczba ta ma się podwoić.
- Według PAIZ w pierwszym półroczu zagraniczne inwestycje bezpośrednie w Polsce wyniosły ok. 3mld USD.
Mikrokomentarz do wydarzeń gospodarczych
Powraca sprawa dostaw do POLSKI norweskiego gazu. W trosce o zmniejszenie naszej zależności energetycznej od Rosji poprzedni rząd zdecydował się na dostawy norweskie i wynegocjował stosowną umowę.
Wygląda na to, że ta umowa jest już nieaktualna. Fakty wskazują na to, że była ona też mało realna. Trudno przewidzieć, kiedy zostanie przygotowane i podpisane nowe porozumienie. W tej sprawie trwa wymiana poglądów z norweskim koncernem STATOIL.
Według zapisów zawartych w kontrakcie z PGNiG z września 2001 roku w przypadku przewidywania dostaw do Polski ilości mniejszych od 5 mld m3 rocznie, budowa planowanego gazociągu przez BAŁTYK będzie nieopłacalna. Przeprowadzone kalkulacje wskazują, że tańsze będzie wtedy przesyłanie gazu z NORWEGII do POLSKI przez NIEMCY.
Dziś wygląda na to, że NORWEDZY myślą o dostawach do Polski przez przyszły gazociąg BERLIN - SZCZECIN. Taką alternatywną koncepcję w szczytowym okresie negocjacji z NORWEGIĄ zgłosił A. GUDZOWATY. Została ona wtedy przez nasz rząd odrzucona.
Okazało się, że świat energetyki gazowej jest bardziej skomplikowany, niż myśleli wówczas politycy. Dzisiaj:
- Rosja stworzyła z Ukrainą konsorcjum dla eksploatacji i modernizacji rurociągów ukraińskich. Ma to zwiększyć możliwości transportowe gazu do UNII przez UKRAINĘ, SŁOWACJĘ i CZECHY. To rozwiązanie równocześnie zmniejsza znaczenie koncepcji rozwoju transportu gazu przez POLSKĘ...
- Rurociąg BERLIN - SZCZECIN ma budować BARTIMPEX i RUHRGAS, lecz w tej koncepcji jest jeszcze wiele niewiadomych, w tym: terminy realizacji, koszty, lista inwestorów, a także koszty przyszłego transportu gazu z NORWEGII przez europejskie gazociągi.
- STATOIL zdecydował się zwiększyć swoje inwestycje w POLSCE. Kupił 79 stacji benzynowych od szwedzkiej firmy PREEM. Teraz ma sieć złożoną z ok. 210 stacji. To tylko ok. 3,4% udziału w sprzedaży detalicznej paliw w Polsce. Plany firmy na najbliższy okres sięgają 10%.
oprac. : Magdalena Kolka / Global Economy