Polska liderem usług biznesowych
2011-06-21 12:45
Wzrost rynku o ok. 50% w ciągu 2 lat, wzrost liczby zatrudnionych z 46,5 tys. w 2008 r. do obecnego poziomu niemal 70 tys. i wzrost wartości rynku z 2,5 mld USD do ponad 3 mld USD z tytułu sprzedaży usług za granicę - to najnowsze wnioski z raportu ABSL "Sektor nowoczesnych usług biznesowych" (2011), przedstawionym 17 czerwca br. podczas II Konferencji ABSL i VI Forum Outsourcingu Roadshow.
Przeczytaj także: Globalny rynek usług biznesowych 2011
Zdaniem autorów raportu, do końca roku zatrudnienie w sektorze wzrośnie do 75,5 tys. Jest to najlepszy wynik w regionie, który przybliża nas do roli lidera na Starym Kontynencie. Sektor usług biznesowych staje się naszą specjalizacją i wyróżnikiem biznesowej marki Polski na świecie. Nie ma drugiej takiej branży, w której możemy, już niedługo, stać się jednym z globalnych liderów.II Konferencja ABSL, połączona z VI Forum Outsourcingu, organizowanym przez Roadshow Polska to okazja do podsumowań trendów i kierunków zmian w branży nowoczesnych usług biznesowych w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wnioski z tegorocznego raportu, przygotowanego na zlecenie ABSL wskazują na silny potencjał rozwojowy Polski. Zdaniem inwestorów zagranicznych, zrzeszonych w ABSL, w ciągu najbliższych 3-5 lat możemy stać się najważniejszą lokalizacją dla inwestycji z sektora nowoczesnych usług biznesowych w Europie, i jedną z 5 wiodących na świecie.
Lider może być tylko jeden
W regionie Europy Środkowo-Wschodniej działa co najmniej 500 centrów usług biznesowych, które łącznie zatrudniają niecałe 190 tys. specjalistów. Ponad 280 centrów nowoczesnych usług biznesowych z kapitałem zagranicznym, należących do 220 inwestorów zlokalizowanych jest w Polsce. Pod względem zatrudnienia już teraz dwukrotnie wyprzedzamy naszych bezpośrednich konkurentów – Czechy i Węgry. Polski sektor nowoczesnych usług dla biznesu zatrudnia dziś 69 tys. specjalistów (dane aktualne na 31 grudnia 2010). To wzrost o 27% w porównaniu z rokiem ubiegłym i o ok. 50% w porównaniu do 2008 r. Do końca 2011 r. liczba zatrudnionych może wzrosnąć o ok. 6,5 tys., umacniając Polskę na pozycji lidera w regionie, przed takimi krajami jak Czechy, Węgry, Rumunia, Słowacja i Bułgaria.
- Największe polskie miasta swobodnie już konkurują z wiodącymi ośrodkami biznesowymi w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, takimi jak Praga czy Budapeszt. Wierzę, że już niedługo będą mogły się mierzyć nawet z Glasgow, Dublinem i Amsterdamem. To jednak wymaga pracy. Musimy intensywnie działać na rzecz promocji biznesowej Polski na arenie międzynarodowej. Należy konsekwentnie inwestować w kadry oraz wspólnie z przedstawicielami biznesu, rządu i nauki tworzyć atrakcyjny klimat inwestycyjny – mówi Jacek Levernes, Prezes ABSL i Wiceprezes Hewlett-Packard na region EMEA.
W centra usług w Polsce zainwestowały przedsiębiorstwa z 22 państw, głównie ze Stanów Zjednoczonych, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Szwecji, a także Indii. Dominacja inwestorów z Europy Zachodniej w Polsce świadczy o rosnącej popularności nearshoringu, czyli lokowania centrów outsourcingowych w krajach położonych w bezpośredniej bliskości geograficznej i kulturowej. Potwierdza to najnowszy raport ABSL, który wskazuje, że aż 91% centrów w Polsce świadczy usługi dla klientów z Europy Zachodniej. Dodatkowo, 60% z nich obsługuje firmy z regionu Europy Centralnej i Wschodniej.
Przeczytaj także:
Sektor BPO w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
usługi biznesowe, rynek usług biznesowych, ITO, FAO, KPO, outsourcing procesów biznesowych, usługi BPO