Polska liderem usług biznesowych
2011-06-21 12:45
Przeczytaj także: Globalny rynek usług biznesowych 2011
Polscy specjaliści obsługują projekty przede wszystkim z zakresu finansów i księgowości, IT, działalności badawczo-rozwojowej, obsługi klienta i projektów opartych na wiedzy (KPO - Knowledge Process Outsourcing). O ile Czechy już od kilku lat intensywnie promują się jako miejsce dla centrów przede wszystkim ITO, o tyle Polska obsługiwała do tej pory wiele różnych procesów biznesowych, nie odznaczając się szczególną specjalizacją usługową. Raport ABSL wskazuje jednak, że dziś na polskim rynku zarysowują się dwa istotne obszary kompetencji polskich centrów usług biznesowych: outsourcing procesów finansowo-księgowych (FAO, Financial & Accounting Outsourcing) oraz outsourcing procesów opartych na wiedzy (KPO, Knowledge Process Outsourcing).
- Znaleźliśmy swoją niszę na rynku, w której możemy umacniać swoją pozycję i świadczyć jeszcze lepszej jakości usługi. Mamy szerokie zaplecze specjalistów z obszarów finansów i księgowości, a także managerów średniego i wyższego szczebla, którzy obsługują najbardziej strategiczne projekty – mówi Marek Grodziński, Wiceprezes ABSL i Członek Zarządu Capgemini. – W najbliższych latach powinniśmy dalej wykorzystywać nasz potencjał w zakresie outsourcingu finansów i księgowości, ale również budować silną ekspertyzę w takich obszarach jak zarządzanie zakupami, łańcuchem dostaw, a szczególnie w R&D i KPO – dodaje.
Strumień zaawansowanych usług – źródło innowacji
Jak wynika z raportu ABSL, na koniec 2009 r. w Polsce działało 13 typowych centrów KPO. Usługi z zakresu Wsparcia decyzji (Decision Support - DS) i procesów opartych na wiedzy (KPO) wykonywane są dziś już w 23 centrach i obejmują m.in. analizy i badania biznesowe, badania rynku, usługi prawne, audytorskie czy konsultingowe. Wśród nowopowstałych centrów KPO w Polsce są m.in. centrum wiedzy McKinsey & Company we Wrocławiu, centrum operacyjne Badań Klinicznych AstraZeneca w Warszawie czy Amway w Zabierzowie pod Krakowem. Dodatkowo, większość obecnych na polskim rynku centrów usług biznesowych (87%) poszerzyła swoją działalność o bardziej zaawansowane projekty, z pogranicza DS i KPO. W Polsce pojawiło się tez wiele centrów badawczo-rozwojowych (Research & Development, R&D), m.in. Centrum Badań i Rozwoju Citi Handlowy w Łodzi, Centrum Intel w Gdańsku, Centrum Samsung Electronics Polska w Warszawie, Centrum Siemens we Wrocławiu czy Centrum Microsoft w Warszawie.
Oprócz rosnącego zaawansowania usług, centra przechodzą również w stronę coraz bardziej kompleksowej obsługi klientów. Zdecydowana większość firm świadczy usługi w zakresie co najmniej dwóch procesów biznesowych, np. finansów i księgowości oraz usług IT. Przykładem jest Infosys BPO, który do puli projektów finansowo-księgowych dołączył również usługi wdrożeniowe SAP dla klientów europejskich.
- Centra usług biznesowych w Polsce, jeśli chcą przejmować kolejne projekty z Europy Zachodniej i świata, muszą zapewniać najwyższe standardy obsługi – mówi Krystian Bestry, Wiceprezes ABSL i Dyrektor Zarządzający Infosys BPO Europe. – Aby efektywnie konkurować na globalnym rynku należy elastycznie reagować na potrzeby klienta, dostarczać usługi w jego rodzimym języku i zapewniać całościowe wsparcie, łącznie z konsultingiem strategicznym, analizami biznesowymi i usługami audytorskimi – wymienia.
Przeczytaj także:
Sektor BPO w Polsce zyskuje coraz większe znaczenie
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl
Więcej na ten temat:
usługi biznesowe, rynek usług biznesowych, ITO, FAO, KPO, outsourcing procesów biznesowych, usługi BPO