Kluby piłkarskie a zainteresowanie mediów
2011-06-23 00:15
Suma publikacji prasowych i internetowych pięciu najbardziej medialnych klubów Ekstraklasy od marca © fot. mat. prasowe
Przeczytaj także: Kluby piłkarskie w Europie notują wzrost przychodów
Warto zwrócić uwagę, że w czołowej piątce znalazły się jedynie kluby z miast powyżej 500 tys. mieszkańców. Wyniki te uzasadniają, dlaczego inwestorzy i sponsorzy lokują swoje pieniądze właśnie tam. Dobre wyniki sportowe i wysoka wartość piłkarzy w klubach z mniejszych miast nie jest w stanie zachęcić ich w równym stopniu. Wartość wizerunkowa takich klubów kształtuje się na znacznie niższym poziomie.fot. mat. prasowe
Suma publikacji prasowych i internetowych pięciu najbardziej medialnych klubów Ekstraklasy od marca
Jak wynika z badania, w ostatnich trzech miesiącach (od marca do maja 2011) najwięcej pisało się o Lechu Poznań (10,5 tys. publikacji), Cracovii (9,1 tys.) i Legii Warszawa (9,1 tys.). Niewiele mniejszą uwagę mediów przykuwał aktualny mistrz Polski – Wisła Kraków (8,5 tys.) oraz Polonia Warszawa (7,4 tys.). Biorąc pod uwagę tylko maj, czołówka wygląda podobnie – jedynie Legia zamieniła się miejscami z Cracovią, a Górnik Zabrze wskoczył na pozycję piątą.
Podobny trend występował w rundzie wiosennej w I lidze. Wprawdzie na pierwszym miejscu uplasowało się Podbeskidzie z nieco mniejszej Bielska-Białej (175 tys. mieszkańców), o którym opublikowano aż 2,9 tys. tekstów, ale czołową piątkę uzupełniają kluby z dużych miast, niezależnie od tego, czy pod kątem sportowym do czołówki traciły, czy też nie. Druga jest Pogoń Szczecin (2,6 tys.), trzecia Warta Poznań (2,4 tys.), a dalej Piast Gliwice (2,3 tys.) i ŁKS Łódź (2,3 tys.). Walczące o najwyższe lokaty kluby z mniejszych miast – Flota Świnoujście, czy Sandecja Nowy Sącz pozostały w medialnym cieniu.
Występowanie w mediach i trafianie do świadomości odbiorców z przekazem marketingowym przez firmy angażujące się w sport jest jednym z podstawowych celów sponsoringu. W dodatku publikacje przekładają się na konkretną wartość dla tych, o których się pisze. Wystarczy wspomnieć, że gdyby tylko w maju Cracovia chciała wykupić powierzchnię reklamową równą powierzchni tekstów, które napisali o niej dziennikarze, musiałaby wyłożyć ponad 26 mln złotych. Natomiast wartość publikacji o pierwszoligowej Pogoni Szczecin oscylowała wokół 8 mln zł.
Najniższy ekwiwalent reklamowy spośród klubów Ekstraklasy osiągnęły Arka Gdynia i GKS Bełchatów (poniżej 11 mln). W I lidze były to Termalica Bruk-Bet Nieciecza oraz Dolcan Ząbki (poniżej 4 mln).
Informacje o badaniu
Badanie POLSKA PIŁKA przeprowadzone zostało na podstawie monitoringu 1100 tytułów prasy ogólnopolskiej i regionalnej oraz 20 najpopularniejszych portali internetowych. W maju 2011 przeanalizowano 16,5 tys. publikacji. Łącznie od początku badania - czyli od 1 marca 2010 do 31 maja 2011 analitycy wzięli pod uwagę ponad 183 tys. informacji.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl