Zakupy książek i muzyki przez Internet
2011-06-29 11:39
Przeczytaj także: Co czwarty Polak robi zakupy przez Internet
Duże sklepy internetowe przeważają również w przypadku sprzedaży muzyki w sieci. Pięć największych z nich kontroluje ok. 50 proc. rynku. Oprócz Empiku i Merilna są to: Agora, Fan oraz Rock-Serwis. W latach 2006-2008 duże sklepy internetowe kontrolowały ponad 55% rynku. W 2009 udział rynkowy grupy dużych sklepów internetowych nieco spadł i kształtował się na poziomie 49%. W tym okresie nieznacznie wzrosło znaczenie pozostałych grup podmiotów, tj. małych sklepów internetowych oraz sklepów internetowych dużych wytwórni płytowych. W tym miejscu można również wspomnieć, że udział rynkowy małych przedsiębiorców sprzedających muzykę za pośrednictwem Allegro również kształtował się na wysokim poziomie, w granicach 26% wartości rynku.
fot. mat. prasowe
Udziały poszczególnych grup uczestników internetowego rynku sprzedaży książki w latach 2006-2009 (%)
fot. mat. prasowe
Wartość rynku internetowej sprzedaży książki w latach 2006-2009 (tys. zł)
Raport poświęca również sporo uwagi zachowaniom konsumentów korzystających z nowoczesnych kanałów sprzedaży. Jak wynika z badań MillwardBrown SMG/KRC wykonanych dla spółki Merlin, przy zakupach w sklepach internetowych duże znaczenia ma znajomość marki. Dokonując elektronicznych zakupów konsumenci mogą obawiać się czy zamówienie zostanie zrealizowane lub otrzymają towar zgodny z opisem. Wolą więc kupować u sprzedawcy, do którego mają zaufanie. Mając do wyboru tani produkt w nieznanym sklepie internetowym lub nieco droższy w renomowanym, częściej wybieramy tę drugą opcję.
oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl