Wykorzystanie funduszy UE a odpowiedzialność karno-skarbowa
2011-07-01 13:58
Przeczytaj także: Fundusze strukturalne UE a odpowiedzialność karna
Jednakże oprócz penalizacji wynikającej z kodeksu karnego konieczne jest uzupełnienie tej tematyki o przedstawienie zasad odpowiedzialności wynikającej z kodeksu karnego skarbowego. Artykuł 82 kodeksu karnego skarbowego brzmi następująco:- „§ 1. Kto naraża finanse publiczne na uszczuplenie poprzez nienależną wypłatę, pobranie lub niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji lub subwencji, podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych.
- § 2. Jeżeli wypłata lub pobranie nienależnej, nadmiernej lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem dotacji lub subwencji nie przekracza ustawowego progu, sprawca czynu zabronionego określonego w § 1 podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.”
Zachowanie sprawcy, którym może być każdy – zarówno pracownik organu państwowego lub samorządowego decydujący o przyznaniu dotacji lub subwencji, jak i podmiot otrzymujący dofinansowanie, polega na narażeniu finansów publicznych na uszczuplenie poprzez nienależną wypłatę, pobranie albo niezgodne z przeznaczeniem wykorzystanie dotacji lub subwencji.
Warto poznać dokładne rozumienie przesłanek odpowiedzialności wynikającej z tego przepisu i jednocześnie pamiętać o fakcie, że również ustawa o finansach publicznych w swoim zakresie obejmuje prawidłowość zaciągania i realizacji zobowiązań wykorzystujących środki publiczne.
Sformułowanie użyte w par. 1 „naraża” oznacza, że nie jest konieczne, aby nastąpił faktyczny skutek w postaci uszczuplenia w budżecie Unii Europejskiej. A więc nawet w przypadku przeprowadzenia udanej procedury zwrotu od beneficjenta nienależnej dotacji wraz z ustawowymi odsetkami, będzie ponosił odpowiedzialność na podstawie wskazanego przepisu.
Określając powyższe przesłanki możemy stwierdzić, że sprawca tego czynu, aby ponosić odpowiedzialność, powinien zachować się w następujący sposób:
1. Narazić na uszczuplenie finansów publicznych poprzez pobranie nienależnej wypłaty – za nienależną wypłatę należy rozumieć sytuację, w której beneficjent nie dotrzymał warunków umowy o dofinansowanie i nie powinien takiej dotacji w ogóle otrzymać. W tym stwierdzeniu mieści się bardzo szeroki katalog zdarzeń i zachowań, do którego można przykładowo zaliczyć:
- Błędy w postępowania wynikających z konieczności dotrzymania procedur związanych z zamówieniami publicznymi;
- Sfałszowanie dokumentów w celu uzyskania dotacji;
- Brak zasadności i kwalifikowalności wydatków;
- Brak realizacji projektu w zakładanym zakresie;
- Brak dokumentów potwierdzających poniesienie wydatku;
- Nieprawidłowości związane z wnioskami o płatność.
Wnioskodawcy oraz beneficjenci powinni pamiętać więc o tym, że oprócz „klasycznej’ odpowiedzialności karnej za tzw. „oszustwo dotacyjne” będą im grozić powyższe sankcje karno – skarbowe.