Przeczytaj także: Nowe usługi wzmocnią rynek telekomunikacyjny
Dostęp do sieci Internet
Jak czytamy w raporcie, rynek Internetu w Polsce rozwijał się bardzo dynamicznie, obejmując swoim zasięgiem coraz szersze grono odbiorców. Bezpośrednim tego odzwierciedleniem była rosnąca wartość segmentu i liczba klientów. Ponad 5,7 mln osób posiadało stacjonarny i blisko 3,5 mln mobilny dostęp do Internetu. W porównaniu z 2009 korzystała z modemów 2G/3G. Wygenerowane przez odbiorców usługi dostępu do Internetu przychody osiągnęły poziom 4,3 mld zł, czyli o ponad 0,2 mld zł więcej niż rok wcześniej.
Cechą charakterystyczną rynku był wzrost penetracji usług szerokopasmowych. W przeliczeniu na gospodarstwo domowe oraz 100 mieszkańców wskaźniki te wyniosły - dla dostępu mobilnego odpowiednio 26,16% i 9,15%, czyli o 10,37 i 3,63 pp. więcej niż w roku 2009. Popularność usług w sieciach stacjonarnych zwiększyła się natomiast o 7,13 pp. w gospodarstwach domowych i 2,49 pp. w przeliczeniu na 100 mieszkańców.
fot. mat. prasowe
Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego
Wskaźniki penetracji Internetu szerokopasmowego
Największe udziały w liczbie klientów oraz przychodach osiągnęła TP, jednak jej przewaga na rynku z roku na rok maleje. Zmiana pozycji spółki wynikała ze wzrastającej konkurencyjności innych przedsiębiorców oraz rozwoju usług dostępu mobilnego świadczonych przez operatorów sieci ruchomych, których łączne udziały w liczbie użytkowników osiągnęły poziom ponad 40%.
Średni miesięczny przychód z abonenta usługi dostępu do Internetu wyniósł 40,1 zł, o 5,1 zł mniej niż w 2009 roku. Najbardziej dochodowa była sieć LAN–Ethernet, której pojedynczy użytkownik generował miesięcznie 51,6 zł. Niewiele niższy był ARPU dla łączy xDSL – 50,8 zł, natomiast w przypadku modemów 2G/3G i WLAN odpowiednio 27,9 i 22,4 zł.
fot. mat. prasowe
Liczba użytkowników ze względu na wykorzystywaną technologię dostępową
Liczba użytkowników ze względu na wykorzystywaną technologię dostępową
Wartość rynku dostępu na bazie łączy xDSL wyniosła ponad 1,5 mln zł, notując roczny spadek o blisko 0,2 mln zł. Z technologii korzystało ok. 2,5 mln użytkowników, niewiele mniej niż w 2009 roku. Dominującą pozycję w segmencie niezmiennie zajmowała TP, która osiągnęła około 79,5% udziału w liczbie użytkowników.
Operatorzy coraz częściej proponują opcję łączenia dwóch lub więcej świadczeń rozliczanych na jednym rachunku, na warunkach atrakcyjniejszych niż ich osobny zakup. W różnych wariantach wiązane są usługi telefonii stacjonarnej, telefonii ruchomej, dostępu do Internetu oraz telewizji kablowej.
W 2010 roku łącznie 39 przedsiębiorców posiadało oferty wiązane, z których korzystało ok. 2,1 mln abonentów, blisko 0,7 mln więcej niż w 2009 roku. Największym zainteresowaniem konsumentów cieszyły się oferty tzw. double play, łączące dwie usługi świadczone przez jednego operatora. Spośród sześciu najbardziej popularnych pakietów, pięć stanowiły double play, a ich udział w ogólnej liczbie użytkowników ofert wiązanych wyniósł 81%.
Telefonia ruchoma
Wg stanu na 31 grudnia 2010 roku w segmencie telefonii ruchomej działalność prowadziło 21 przedsiębiorców telekomunikacyjnych, w tym 15 operatorów sieci wirtualnych (MVNO). Pod koniec grudnia działalność na rynku hurtowym rozpoczął siódmy operator infrastrukturalny, spółka Aero 2.
fot. mat. prasowe
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja rynku w Polsce
Nominalna liczba użytkowników oraz nominalna penetracja rynku w Polsce
Pozycję lidera pod względem pozyskanych klientów uzyskała spółka P4, z bazą abonencką większą w stosunku do roku 2009 o ok. 1,7 mln (blisko 50%) Drugie miejsce, ze wzrostem o ponad 600 tys. (4,5%) klientów zanotowała PTK Centertel.

oprac. : Aleksandra Baranowska-Skimina / eGospodarka.pl